Köprü, tünel ve
otoyollarda, araç geçiş ücretlerinde artış ABD tüketici endeksine (CPI) bağlanmış.
Bu endeks, 2017 için yüzde 2,5 dur. Yani geçiş ücretleri, hem dolar olarak hem
de Türk lirasının değer yitimi nedeniyle artıyor. Araç geçiş garantileri yüksek
tutulmuş. Geçişler garantiyi karşılamıyor. ‘Alınmayan
hizmet karşılığı’ adı verilen uygulamayla, köprü ve otoyolları kullanmayan
araçlar için fazladan ödeme yapılıyor. Geçişler az, dolar artışı fazla. 2
Ocak’ta, Türk lirası olarak belirlenecek 2019 geçiş bedelleri çok yüksek
olacak. Gelir düzeyi düşen insanlar, köprü ve yolları daha az kullanacak.
Artmakta olan tepkiyi azaltmak için, geçiş ücretlerindeki KDV yüzde 18’den yüzde
8’e düşürüldü. Yani, hazine gelirinden köprülere dolaylı olarak yeni bir kaynak
daha aktarılmış oldu.
Yap-İşlet-Devret
Yabancı ortaklı
şirketlerin yap-işlet-devret modeliyle yaptığı 211 projeye 130 milyar dolar
Hazine garantisi verildi. Yalnızca 18 şehir hastanesine devletin ödeyeceği kira bedeli 30 milyar
dolar.
2018 Bütçesine; Avrasya Tüneli, Osmangazi Köprüsü ve
Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nden geçmeyen
araçlar; şehir hastanelerinde yatmayan hastalar için, (alınmayan hizmet karşılığı) 6,2 milyar
lira ödenek kondu. Araç geçiş sayıları, 2017’deki gibi olursa bu
ödeneğin de yetmeyeceği görülüyor.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nın Araç Geçiş Raporu’nda açıklanan veriler, köprü geçişlerindeki
zararı ortaya koyuyor. Rapor; Yavuz
Sultan Selim ve Osmangazi Köprüleri ile
Avrasya Tüneli’ndeki araba
geçişlerinin, şirketlere verilen geçiş garantilerinin büyük farklarla altında
kaldığını gösteriyor.
Avrasya Tüneli
Avrasya Tüneli geçiş
ücreti, (tek geçiş) binek arabalarda 4, minibüslerde 6 dolar.1 Tünel,
kent içi geçiş olduğu için, ücreti gidiş-dönüş olarak hesaplamak gerekiyor.
Yani, halka dönük gerçek kullanım ücreti, binek arabalarda 8, minibüslerde 12
dolar. Geçiş ücretleri, her yıl ABD Tüketici Fiyat Endeksine (CPI) uygun olarak arttırılacak.
Tünel için, yılda 25.6 milyon geçiş
garantisi verilmiş. Ancak, 2017’de 15 milyon araç geçmiş. Geçmeyen 10,6 milyon
aracın geçiş bedelini, devlet şirkete ödüyor.2
Geçiş yapan araçların tümü otomobil sayılarak
4 dolar üzerinden hesap yapılırsa, KDV ve ABD Tüketici Endeks artışı ile
birlikte araç başına geçiş 5,08 dolar oluyor. Bu bedel geçmeyen araç sayısıyla
çarpılınca, 2017 yılı için devletin şirkete ödeyeceği fazladan para 50,8 milyon
dolar oluyor.3
Osmangazi Köprüsü
Osmangazi Köprüsü’nde günlük 40 bin araç
geçiş garantisi verilmiş. Köprü geçiş ücreti, araç başına 35 dolar. Buna KDV ve
Amerikan Tüketici Endeksi eklenince bedel, 2017 için 38.75 dolar oluyor. Osmangazi
Köprüsü’nün yatırım bedeli 1 milyar 140 milyon dolar.4
Osmangazi Köprüsü’nde,
günlük 40 bin araç geçiş garantisi verilmiş. Ancak, köprüden günde ortalama 14
bin araç geçmiş. Geçmeyen günlük 26 bin, yıllık 9,5 milyon aracın bedeli 368
milyon dolar yapıyor. Bu parayı da Hazine yani halk ödüyor.5
Yavuz
Sultan Selim Köprüsü
Yavuz
Sultan Selim Köprüsü’nde geçiş ücreti otomobillerde 3, kamyonlarda ortalama 15
dolar.6 KDV ve ABD Tüketici Endeks artışı eklenince geçiş ücreti otomobillerde
3,72, kamyonlarda ortalama 18,6 dolar oluyor.
Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nde, günlük 135 bin araç geçiş garantisi
verilmişken, ortalama 38 bin araç geçiş yapmış. Geçmeyen günlük 97 bin, yıllık
35,4 milyon aracın bedelini yine Hazine yani yine halk ödüyor.7 Ödeme miktarı, 2017 için 147 milyon 825 bin dolar.8
Uzmanlar, Mart 2017’de ihalesi
yapılan Çanakkale Köprüsü’nün geçiş sayılarının, gerçekçi olmadığını ve bu
köprülerden daha fazla açık vereceğini söylüyor.
Halkın Gözünde Köprüler
Halkın önemli bir
bölümü, yap-işlet-devret yöntemiyle yaptırılan yol ve köprüleri borçlanma
olarak görmüyor. Ekonomik sorunların ağırlaştığı bir dönemde gerekli olup
olmadığını da sorgulamıyor. Onlara; devlet hazinesinden para çıkmadığı,
yatırımları şirketlerin gerçekleştirdiği, bedelin hizmeti alan kullanıcılar
tarafından ve uzun yıllara yayılarak ödeneceği söyleniyor.
İşin gerçeğini öğrenip değerlendirmeyen insanlar, doğru gibi görünen bu tür
söylemlere kolayca inanıyor. Yol ve köprüleri, halkın refahı için yapılan
yatırımlar olarak görüyor. Böyle olunca da, bunları yaptıranlara şükran
duyguları besliyor, onları destekliyor. Oysa, konu; Türkiye’nin içinde
bulunduğu koşullar, üslenilen yükümlülükler, ödemelerin biçimi ve miktarıyla
birlikte ele alındığında, söylenenlerin gerçeği yansıtmadığı ortaya çıkıyor.
Gerçekler
Yabancı ortaklı
şirketlerin yap-işlet-devret yöntemiyle yaptığı 53,7 milyar dolarlık 211
projeye, bugüne dek 130 milyar dolar Hazine garantisi verildi. Bu garantiyi,
yatırımı kullanacak olan Türk halkı, olmazsa devlet üslenmiş durumda.
Türkiye, 586 milyar
dolarlık borç yükü altındayken, sürekli olarak borçlanılmakta ve yeni borç
almak için ülkeyi ayakta tutan ekonomik varlıklar ortaya sürülmektedir. Elde
kalan devlet işletmeleri, ‘Varlık Fonu’
adıyla bir anonim şirkete devrediliyor.
Yap-işlet-devret yatırımlarında, ‘geçiş ücreti’, ‘kullanım payı’ gibi
tanımlarla halktan alınan bedel, gerçekte adı konmamış bir dolaylı vergidir. Devlet, ulusun tümünü temsil eden bir örgüttür;
geliri halkın ödediği vergilerle oluşur. Bu nedenle, ‘şirket yapıyor halk
kullandıkça ödüyor, devlet para ödemiyor’ türünden açıklamalar gerçeği
yansıtmıyor.
Ülkenin borcunu, ister devlet ödesin, ister dolaylı vergi olarak doğrudan halk ödesin; biçim ne olursa olsun
sonuçta ödemeyi yapacak olan her zaman vergi ödeyen halktır. Bugün, halkın bir
bölümü, kullanmadığı yollar ve köprülerle övünç duyuyor ama bu gerçeği
bilmiyor. Nasıl bir yükün altına sokulduğunun farkında değil.
Köprü-Otoyol Dışındaki Yap-İşlet-Devret’ler
Devletin almadığı
hizmete karşı bedel ödemesi, İstanbul’a su sağlayacak Yuvacık Barajı’yla başladı. Hazine garantisi nedeniyle devlet, almadığı suyun bedeli olarak şirkete
yılda 220 milyon dolar ödüyor. Bu ödeme 13 yıl sürecek.9
Benzer durum
doğalgazda yaşandı. Devlet, almayı taahhüt etmesine karşın kullanmadığı
doğalgaz için Rusya, İran ve Azerbaycan’a üç yılda 2 milyar 999 milyon lira
ödedi.10
Ankara Esenboğa, Milas-Bodrum ve Zafer Bölgesel Havalimanı’nda
garanti edilen yolcu sayılarına ulaşılamadığı için, işletmeci şirketlere bugüne
dek 37,9 Milyon Euro ödeme yapıldı.11
İki Köprü Bir Tünel
Alınmayan hizmete yani geçmeyen
araçlara, yatılmayan hastanelere ödenmek üzere, 2018 yılı bütçesine 6,2 milyar lira
kondu. Bu paradan, 570,6 milyon doları, yalnızca Orhangazi ve Yavuz Sultan
Selim Köprüleri ile Avrasya Tüneli’ne ödenecek. Bunun Türk lirası karşılığı bugünkü
kur ile (11.Ağustos 2018) 3,59 milyar liradır.
Ayrılan paranın yüzde 60’ı 2 köprü
ve 1 tünele gidiyor. Geride daha Şehir hastanelerine ve başka yap-işlet-devret
yatırımlarına ödenmesi gereken zararlar var. Ayrılan paranın yetmeyeceği açık.
Geçişler Böyle Sürerse
Halkın alım gücündeki düşüş yani yoksullaşma çok hızlı ve
yaygın. Köprü ve otoyolları kullananların azalacağı görülüyor. Bunu görmek için
çok şey bilmeye gerek yok. Azalmayıp, bugünkü düzeyde kalsa bile, ürkütücü bir
gerçekle karşılaşılıyor.
Hazine’nin geçmeyen araçlar için,
şirketlere ödeyeceği fazladan para, yalnızca 2017 yılı için ve yalnızca 2
köprü, 1 tünel için 570, 6 milyon dolar. Osmangazi Köprüsü’nün yapım maliyeti 1,140
milyar dolar olduğu düşünülürse, devlet her iki yılda bir şirketlere bir Orhangazi Köprüsü yaptırılacak kadar
parayı fazladan ödeyecektir. Devretme süresi 30 yıl olan bir yatırım için
bu 15 Osmangazi Köprüsü demektir.
DİPNOTLAR
1 http://www.milliyet.com.tr/yazarlar/gungor-uras/1-2-milyar---lik-avrasya-tuneli-2364614/
3 Avrasya Tüneli’nde de hedef tutmadı:
Devlet işletmeci firmaya 123 milyon lira verecek
https://www.birgun.net/haber-detay/avrasya-tuneli-nde-de-hedef-tutmadi-devlet-isletmeci-firmaya-123-milyon-lira-verecek-202226.html
4 OSMANGAZİ KÖPRÜSÜ YATIRIM BEDELİ https://emlakkulisi.com/guncel/osmangazi-koprusu-yatirim-bedeli
7 CHP’li Akar tünel ve
köprülerden geçen araç sayısını açıkladı www.sozcu.com
8 https://odatv.com/3.-kopruden-buyuk-zarar-2104171200.html
9 “İSKİ’den Yuvacık Barajı’nın İçyüzü” m.haber7.com
10 “Alınmayan Gaza 2,99 Milyar Lira Ödendi”, www.m.haber7.com
Halk bilgisiz. Yönetenler halkı bilgilendirmiyorsa, gerçekleri saklıyorlarsa , suç işlemiş ve işlemeye devam etmektedirler. Eğer bu yöneticiler de, bu sonucu öngöremezlerse, yeteneksizdirler. Hizmet kusuru suçu işlemişlerdir. Bu zararı ödemeli veya bedelini ödemelidirler. Uyarılara rağmen çanakkale geçiş köprüsü ısrarı zararı katlayacaktır. Zavallı Halkım da katlanmak zorunda kalacak.
YanıtlaSilBir şekilde Kemalist bir hükumet kurulsa, bu anlaşmaları iptal etse, bu kez de tahkim yasasıyla derimize ot tepmezler mi hocam?
YanıtlaSilSelamlar çok teşekkürler.
ülkenin olan ne kaldı ki?
SilDün 1 kilo limon aldım (9 adet) 10 tl ücret ödedim oysaki ülkem narenciye yatağı