02 Ocak Çarşamba günü, yeni yılın tünel ve köprü geçiş
ücretleri açıklanacak. Artışlar, dolara bağlanmış olduğu için önceden açıklayabiliriz…
Avrasya Tüneli geçiş ücreti, (tek geçiş) binek arabalarda 4 dolar + KDV, minibüslerde 6 dolar +KDV’dir. Tünel,
kent içi geçiş olduğu için, ücreti gidiş-dönüş olarak hesaplamak gerekiyor.
Yani, halka dönük gerçek kullanım ücreti, binek arabalarda 8 dolar + KDV+Yüzde 2.5 ABD Tüketici Fiyat Endeksine
(CPI)= 8,86 dolar. Bu rakam, minibüslerde 13,8 dolar oluyor.
Bunların Türk lirası karşılığı, doların 30 Aralık 2018 değeriyle, binek
arabalarda gidiş geliş 46,68 lira, minibüslerde 72,73 liradır. Ulaştırma Bakanlığı, sözleşmelere uygun davranırsa; Avrasya Tüneli’nin
2019 geçişi, tek geçiş için 23,34, gidiş geliş için 46,68 lira; Orhangazi
Köprüsü’nün 2019 geçiş ücreti 209,32 lira; Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün 2019
geçiş ücreti 8,96 olacak.
Avrasya Tüneli ve Köprüler
Halkımızın önemli bir
bölümü; tünellere köprülere ya da otoyollara bakıp gördüklerinden etkileniyor
ve bu ‘büyük eserleri’ ülkeye
kazandıranları takdirle anıyor. Bu yatırımları hayranlık duyguları içinde
izliyor.
Bilgiden yoksun insanlar
için bu sonuç olağandır. Görüntü etkileyici, yaymaca yoğundur. Arabasının
olmaması, köprüyü ya da tüneli kullanmaması duygularında bir değişiklik
yapmıyor. Ülkeyi zora sokacak bir mali yükünün altına girildiğini, sonuçların
kendi yaşamını olumsuz etkileyeceğini aklına getirmiyor.
Ekonomiden Siyasete
Bilgisizlik, öngörüsüzlüğü
ekonomik alandan çıkarıyor ve siyasi alana taşıyor. Olaylar arasında bağ
kurulamıyor. Zengin işi bu pahalı yatırımları yaptıranları, büyük işler yapan büyük insanlar olarak
görüyor.
Yap-işlet-devret
yöntemiyle yaptırılan yatırımlar borçlanma olarak görülmüyor.
Ekonomik sorunların ağırlaştığı bir dönemde gerekli olup olmadığı da
sorgulanmıyor. Halka; devlet hazinesinden para çıkmadığı, yatırımları
şirketlerin gerçekleştirdiği, bedelin hizmeti alan kullanıcılar tarafından ve
uzun yıllara yayılarak ödeneceği söyleniyor.
Doğru gibi görünen bu savlar, işin gerçeğini öğrenip değerlendirmeyen
insanları doğal olarak etkiliyor. Oysa, konu; Türkiye’nin içinde bulunduğu
koşullar, üslenilen yükümlülükler, ödemenin biçim ve miktarıyla birlikte ele
alındığında, söylenenlerin gerçeği yansıtmadığı, kimi gerçeklerin de
söylenmediği ortaya çıkıyor.
Koşullar,
Gerçekler
Avrasya Tüneli,
5.4 kilometresi deniz tabanı altında, 9.2 kilometresi yol genişletme ve
iyileştirme çalışmalarından oluşuyor. Çapı 13,7 metre. İki katlı; 2 gidişi ve 2
gelişi var. Yalnızca binek arabalar ve küçük minibüsler geçebiliyor. Maliyeti 1
milyar 245 milyon dolar.
Şirketin özkaynak yatırımı 285 milyon, kredi
tutarı 960 milyon dolar. Kredide Hazine garantisi var, şirket borcunu
ödemezse devlet ödeyecek. Yapımcı şirketin imtiyazlı kullanım süresi 26 yıl (25 yıl, 11 ay, 9 gün).
Köprü, tünel ve otoyollarda,
araç geçiş ücretlerinde artış ABD tüketici endeksine (CPI) bağlandığı için,
geçiş ücretleri hem dolar olarak hem de Türk lirasının değer yitimi nedeniyle
artıyor. CPI endeksi, 2017 için yüzde 2,5 dur. Geçişler az, dolar artışı
fazladır. Temmuz’daki ‘dolar patlaması’ nedeniyle,
2 Ocak’ta Türk lirası olarak belirlenecek 2019 geçiş bedelleri yüksek olacak.
Geçişler Azalacak, Ödemeler Artacak
Gelir düzeyi düşen
insanlar, köprü ve yolları daha az kullanacak, geçişler daha da azalacak.
Şimdiden artmaya başlayan tepkiyi azaltmak için, geçiş ücretlerindeki KDV yüzde
18’den yüzde 8’e düşürüldü. Yani, hazine gelirinden köprülere dolaylı olarak
yeni bir kaynak daha aktarılmış oldu.
2018 Bütçesi’ne; Avrasya Tüneli,
Osmangazi Köprüsü ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nden geçmeyen araçlar; şehir hastanelerinde
yatmayan hastalar için, 6,2 milyar lira ödenek kondu. Ödeneğin yüzde 60’ı, 2 köprü ve 1 tünele gidiyor. Geride daha Şehir
hastanelerine ve başka yap-işlet-devret yatırımlarına yapılacak ödenmeler var.
Bütçe’de ayrılan para yetmiyor.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nın Araç Geçiş Raporu’nda açıklanan veriler, köprü geçişlerindeki
zararı ortaya koyuyor. Rapor; Yavuz
Sultan Selim ve Osmangazi Köprüleri ile
Avrasya Tüneli’ndeki araba
geçişlerinin, şirketlere verilen geçiş garantilerinin büyük farklarla altında
kaldığını gösteriyor.
Avrasya Tüneli 2019 Geçişleri Kaç Lira Olacak
Tünel ve köprü geçiş
ücretleri, dolarla ilişkilendirilerek otomatiğe bağlanmış. Dolar arttıkça geçiş
ücreti artacak üstelik doların kendi içindeki enflasyonu da köprüden geçenler,
yeterli olmazsa devlet ödeyecek. Ve bu 20-25 yıl devam edecek.
Avrasya Tüneli geçiş ücreti,
(tek geçiş) binek arabalarda 4 dolar + KDV, minibüslerde 6 dolar +KDV.1
Tünel, kent içi geçiş olduğu için, ücreti gidiş-dönüş olarak hesaplamak
gerekiyor. Yani, halka dönük gerçek kullanım ücreti, binek arabalarda 8 dolar +
KDV+Yüzde
2.5 ABD Tüketici Fiyat
Endeksine (CPI)= 8,86 dolar. Bu rakam, minibüslerde 13,8 dolar oluyor.
Bunların Türk lirası karşılığı, doların 30 Aralık 2018 değeriyle, binek
arabalarda gidiş geliş 46,68 lira, minibüslerde 72,73 lira oluyor.
Ulaştırma Bakanlığı, sözleşmeye uygun davranırsa; Avrasya Tüneli’nin 2
Ocak’ta açıklanacak 2019 geçiş ücreti, tek geçiş için 23,34, gidiş geliş için
46,68 lira olacak.
Tünel için, yılda 25.6 milyon geçiş garantisi
verilmiş. Ancak, 2017’de 15 milyon araç geçmiş. Geçmeyen 10,6 milyon araç için2,
devlet şirkete fazladan 93.8 milyon dolar ödemiş.3
Geçiş
sayısı aynı kalırsa, daha fazla ödeme yapılacak.
Osmangazi Köprüsü
Osmangazi Köprüsü’nde günlük 40 bin araç geçiş garantisi
verilmiş. Köprü geçiş ücreti, araç başına 35 dolar. Buna KDV ve Amerikan
Tüketici Endeksi eklenince bedel, 2019 için 39,72 dolar oluyor.
Ulaştırma Bakanlığı, sözleşmeye uygun davranırsa; Orhangazi Köprüsü’nün
2 Ocak’ta açıklanacak 2019 geçiş ücreti 209,32 lira olacak
Osmangazi Köprüsü’nden 2017’de günde ortalama 14 bin araç geçmiş. Geçmeyen
günlük 26 bin, yıllık 9,5 milyon aracın bedeli 368 milyon dolar yapıyor. Bu
parayı da Hazine yani halk ödedi.4
Geçiş sayısı aynı
kalırsa, daha fazla ödeme yapılacak. Osmangazi
Köprüsü’nün yatırım bedeli 1 milyar 140 milyon dolardır.11
Yavuz Sultan Selim
Köprüsü
Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nde geçiş ücreti otomobillerde
3.5 KDV ve ABD Tüketici Endeks artışı
eklenince geçiş ücreti otomobillerde 3,32, kamyonlarda ortalama 16,6 dolar
oluyor.
Ulaştırma Bakanlığı, sözleşmeye uygun davranırsa; Yavuz Sultan Selim
Köprüsü’nün 2 Ocak’ta açıklanacak 2019 geçiş ücreti otomobillerde 8,96, lira
olacak.
Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nde, günlük 135 bin araç geçiş garantisi verilmişken, ortalama 38 bin
araç geçiş yapmış. Geçmeyen günlük 97 bin, yıllık 35,4 milyon aracın bedelini
yine Hazine yani yine halk ödüyor.7 Ödeme miktarı, 2017 için 147
milyon 825 bin dolar.8 Geçiş sayısı aynı kalırsa, daha fazla ödeme yapılacak.
DİPNOTLAR
1 http://www.milliyet.com.tr/yazarlar/gungor-uras/1-2-milyar---lik-avrasya-tuneli-2364614/
3 Avrasya Tüneli’nde de Hedef Tutmadı: Devlet
İşletmeci Firmaya 123 Milyon Lira Verecek
https://www.birgun.net/haber-detay/avrasya-tuneli-nde-de-hedef-tutmadi-devlet-isletmeci-firmaya-123-milyon-lira-verecek-202226.html
5 “Osmangazi Köprüsü Yatırım Bedeli”https://emlakkulisi.com/guncel
/osmangazi-koprusu-yatirim-bedeli
7 “CHP’li Akar
Tünel ve Köprülerden Geçen Araç Sayısını Açıkladı” www.sozcu.com
8 https://odatv.com/3.-kopruden-buyuk-zarar-2104171200.html
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder