Dünya sigara devi Philipe Morris, İsviçre’nin çikolata ve
kahve şirketi Jakop Suchard’ı
satın aldığında, İsviçre’nin önemli gazetelerinden Bund; “İsviçre’nin
bir parçasını yitirdik” manşetiyle çıkmıştı. Bund haklıydı. Bir ülkede
kamu ya da özel her ulusal şirket, yaratılmış bir değerdir ve o değer
yabancılaştığında ulusun bir parçası yitirilmiş demektir. İsviçre’de yalnızca
bir şirketin satışına tepki gösterilirken, Türkiye’de yüzleri bulan şirket
satışına ise ses çıkarılmadı. Ulusal çözülmenin yabancılaşmanın ve açık pazar
olmanın göstergesi olan bu durum, üretimsizliğin ve bağımlılığın yolunu açtı.
Gerek, kamu talanına dönüşen kamu malı KİT satışları, gerekse ayrı nitelikte
olsa da özel kesim satışları aynı sonucu doğurdu. Türkiye, Osmanlı’nın son
dönemindeki gibi üretim yapılmayan, dışa bağımlı bir ülke oldu.
Gelişmiş Ülkelerde Şirket Satışı
Dünya sigara devi Philip
Morris, 1990 yılında İsviçre’nin çikolata ve kahve firması Jakop Suchard’ı
satın aldığında İsviçre gazetesi Bund, “İsviçre’nin bir parçasını
yitirdik” manşetiyle çıkmıştı.1
2005 yılında ABD firması Pepsi
Cola, Fransız Danone’yi
almak istediğinde büyük bir kamuoyu tepkisiyle karşılaşmış, Fransa Başbakanı Dominique
de Villipin’in “Danone’nin Fransız kalması için üzerimize düşen herşeyi
yapacağız”2 demesi üzerine satıştan vazgeçilmişti.
Danone olayı Fransa’da yeni bir “ekonomik milliyetçilik” dalgasının
gelişmesine yol açtı. Villepin hükümeti, yalnızca kamu işletmelerini
değil, özel şirketleri de kapsayan ve başta silah sanayi, bilgisayar ve
bilgisayar programları, iletişim ve gıda olmak üzere, 10 üretim ve hizmet
dalında koruma önlemleri geliştirdi. Fransa Sanayi Bakanı Francois Loos,
“ilke olarak yalnızca stratejik önemi olan firmaların yabancılara gitmesini
istemiyoruz” diyor ama ekonomi çevreleri Danone’den yola çıkarak “yoğurt stratejik sektörse, Loos’un listesi
uzun olacak” diyerek Sanayi Bakanıyla alay ediyor.3
Küresel Yaklaşım
Küreselleşme ideologlarının
tüm “serbest ticaret” ve “liberal globalizm” söylemlerine karşın,
dünyadaki geçerli işleyiş Bund’un
manşetine taşıdığı anlayış üzerine kuruludur. Küresel pazarda, her şirket
satışı, alan için kazanılan bir “utku”, satan için yitirilen bir ulusal “değerdir.”
Şirket satışları, silahlı çatışmanın bir önceki aşamasında yer alan ve
şiddetli bir biçimde sürmekte olan uluslararası ekonomik savaşım içinde, ulusal
varlığı ve gönenci dolaysız ilgilendiren, stratejik öneme sahip bir konudur.
Bir ulusun ne denli çok şirketi varsa, bu şirketler dünyaya ne denli yayılmışsa
ve ülkesine ne denli kazanç aktarıyorsa, o ulus o kadar güçlü ve varsıl
demektir. Günümüzün somut gerçeği budur.
Ulusal şirketlerin ve ulusal
pazarın korunmasıyla, ulusal varlığın korunması arasında, dolaysız ve kopmaz
bir ilişki vardır. Ekonomik olarak ortak çıkara dayalı pazar birliği;
dil, toprak ve tarihsel oluşum birliğiyle birlikte, toplumları ulus yapan
belirleyici unsur ve temel koşuldur. Bu koşulların tümünü sağlamayan bir toplum
uluslaşamaz ya da başka deyişle, bu koşullardan yalnızca birini bile yitiren
bir ulus, varlığını sürdüremez. Ekonomik olarak ortak yarara dayanan pazar
birliğini yitirmekle, toprak birliğini yitirmek arasında uluslaşma ve
ulusal varlığı koruma açısından bir ayrım yoktur. Toprağın iyesi (sahibi) olmak
tek başına bir toplumu ulus yapamaz, ancak pazar birliğini yitirmek, bir
ulusu tek başına ulus olmaktan çıkarabilir.
Uluslaşmanın ve ulusal varlığı korumanın
temel koşulları bilinmesine ve gelişmiş ülkelerde ödünsüz bir biçimde
korunmasına karşın, henüz uluslaşma sürecini bile tamamlamamış olan azgelişmiş
ülkelerde, ulus–devlet yapısı küresel bir saldırıyla karşı karşıyadır.
Emperyalizmi anlatan global saldırı bugün, askeri saldırıdan daha çok dil,
kültür ve pazar birliğine yönelmiştir. Günümüzün geçerli egemenlik yöntemi,
mali ve siyasi güçle sağlanan ekonomik işgaldir. Ekonomik işgal, kendini
gizleyebilen, ulusal tepkiyi körelten ve toplumun her alanına sızabilen
yöntemleriyle, askeri işgale gerek olmadan ülkeleri ele geçirebilmekte ve
onlara istediği biçimi verebilmektedir. Ulusal varlığını koruyup geliştirmek
isteyen her ulus, pazarını korumak ve ekonomisini güçlendirmek zorundadır. Bunu
başaramayan ulusların bağımsız varlıklarını koruyabilmesi olanaksızdır.
Şirket
Pazarlamak
ABD Başkanı George W.Bush’un
babası ve eski ABD Başkanı George Bush, 4 Nisan 2001’de, Koç Holding
Yönetim Kurulu Başkanı Rahmi Koç’un davetlisi olarak 8 kişilik bir
kurulla İstanbul’a geldi. Bush’un yanında getirdiği kurul içinde, The
Carlyle Group adlı finans kuruluşunun üst düzey yetkilileri de vardı. 12
değişik fon altında, 15 milyar dolarlık bir akçalı güce sahip The Carlyle
Group’un dünyaca bilinen temel
özelliği, güç duruma düşen şirketleri izlemesi, onları en “uygun koşullarla”
satın alması, ya da pazarlamasıydı. 50 ülkede çalışma yapıyor ve 390
mali–sermaye şirketine hizmet veriyordu; her yönüyle küresel bir “tefeci” şirketti.
Koç Holding, “Türkiye’de
ortak yatırım yapmak isteyen” bu şirketle işbirliği yapmak üzere anlaştı.
Holdingden yapılan yazılı açıklamada, “Carlyle–Koç işbirliği’nin ilk adımı
olarak, iki gurubun internet üzerinden firmalararası ticaret konusunda
yatırım yapmak üzere anlaşmaya vardığı” belirtildi.4
Açıklamada, “firmalararası
ticaret” olarak ifade edilen “işbirliğinin” özü, Koç Holding’in Carlyle
ile birlikte, Türkiye’de satın alınabilecek firmaların saptanması ve
bunların uluslararası finans piyasalarında pazarlanmasıydı. Şirket satış “komisyonculuğu”,
küresel yıkımın kendilerine bol “iş” olanağı sağladığı, günün gözde “mesleğiydi”
ve dünyanın tümüne yayılmıştı. Koç Holding, “işin uzmanı” bir
kuruluşla birlikte bu alana giriyor ve şirket alımları için bereketli bir pazar
durumuna gelen Türkiye’de “kârlı” bir yatırım yapıyordu.
Koç Holding’in Carlyle ile
kurduğu ortaklık, belki de ilk işini, Koç’un Goodyear’daki hisselerini pazarlayarak
gerçekleştirdi. Türkiye’de üretim yapan Goodyear Lastiklerindeki yüzde
15,2’lik Koç hissesi 10,1 milyon dolara The Goodyear Tire and Rubber Company’ye satıldı. Koç Gurubu satıştan elde
ettikleri parayı aynı şirketin New York Borsasında işlem gören hisselerine
yatırdı.5
Carlyle’nin
niteliği ve çalışma biçimiyle ilgili en bilgilendirici açıklamayı TÜSİAD
Başkanı Aldo Koslowski yaptı. Koslowski, Carlyle yöneticilerinin
Bush ile birlikte İstanbul’a geldikleri gün basına yaptığı açıklamada
şunları söyledi: “Carlyle aslında Türkiye ile ilgileniyor. Büyük bir kriz
içinde olduğumuzu görüyorlar. Carlyle’nin çalışma biçimi, birtakım şirketleri
kelepir fiyatına satın almak, bunların fiyatını yükselterek bir süre sonra
satmaktır. Bunun en iyi zamanı nedir? En dipte bulunulan yerdir. Türkiye,
dibe vurdu mu vurmadı mı, bunu araştırıyorlar”.6
Türkiye’nin dibe vurup vurmamasıyla ilgili
ilginç bir yorumu, büyük bir uluslararası şirket olan Elektrolux’ün Türkiye sorumlusu Nevio Pollesel yaptı.
Türk şirketlerini av, kendisini de avcı olarak niteleyen Pollesel,
“iyi bir avcı, silahı dolu olarak beklemeli. Üzerinden ne zaman bir kuş
geçeceği belli olmaz. Biz de Türkiye’de öyle yapıyoruz” dedi.7
Satılan Türk Şirketleri
“Türkiye’nin dibe
vurduğu” aslında belliydi. Bu, yabancıların aldıkları yerli şirket
sayılarındaki artıştan açıkça görülüyordu. 2001 başı ile 2002 Mart’ı arasındaki
15 ayda tam 227 yerli firma yabancılar tarafından satın alınmıştı. Yabancılar,
yerli şirketlerin 14’ünde hisselerini arttırmış, 20’sinin tümünü, 16’sının
yüzde 99’unu, 41’inin yüzde 90–95’ini, 46’sının yüzde 51–85’ini ve 90’ının
yüzde 50 ve azını satın almıştı. Satılan şirketler ve satış payları şöyledir:
Yabancı Payı Artan
Şirketler: Hedef
Holding, Commercial Union, Rotopak, Altek Alarko, Tuborg, Bozkurt Helvacısı,
Kent Gıda, Mudurnu, Penguen, Kerevitaş, Bayındır Sigorta, Dardanel, Pamir Gıda,
Viking Kağıt Sanayi.
Yüzde 100’ü Yabancılara
Geçen Şirketler: Toyotasa,
Fruko Tamek, UB Ulusal Yat. Men.Kıy.A.Ş., Turko Tekstil Tic. Ltd. Şti., TBS
Denizcilik Dış.Tic. A.Ş., Sitebank A.Ş., Sihirgaz Tic.Ve San. A.Ş., L.Notika
Yat.San.Tic.Ltd.Şti., Kalyon Kozmetik San., Demirbank, Debis Bilişim Tek.Hiz.
A.Ş., Andersen Yön.Ve İnsan Kay., Anadolu Honda, Camel Seyahat, Elena Seyahat,
Tantur, Nazar Tur, Marmara Seyahat, Bosphorus, Turchese.
Yüzde 99’u Yabancılara
Geçen Şirketler: Zarif
Dış Tic., York Klima Tic. A.Ş., Yeni Karadeniz Gıda San., Yapı Merkezi A.Ş.,
Teknoblok Soğutma Sistem., Som Otelcilik Tic.A.Ş., Siemens Kablo San., Riviera
Tur. Sey., Raduga Tur. İşletmecilik, Meyako İnşaat, Lipman Elektronik, İrem Su
Ürün.San., İmtic İnş.Malz., H.Uluslararası Danışmanlık, Gülnur Gıda, Gazitepe
Market.
Yüzde 90–98’i Yabancılara
Geçen Şirketler: Arsena
Turizm, Arduman Klima San., Antalya Ulus Çocuk Klb., Ankara Blok İnş., Abaküs
Turizm, Vatan Tercüme Tur., Uyar Sanayi ve Tur., Sportif Dış Tic., Pamir Gıda,
Eflatun Tekstil, Arba Otel, Çimentaş, Yola Naturel Tur., Fan Grup Turizm Ve
Petrol, CNC İleri Teknoloji, Uzakdoğu Turizm San., Marmara Liman İşl., Umut
Görüntüleme, Belmersan Belevi San., Art Dış.Tic., Albaker Travel Tur., Ahram
Petrol, Agroland İç ve Dış Tic., Mir Tekstil San., Merter Dış Tic., HC İstanbul
Holding, Benelli Tekstil İth. ve İhr., Ekip Demir Gıda, Blos–Co Sağlık
Gereçleri, Aras Bilgisayar, Yeni Yaşam Yayınları, Vefa Medikal Hast., Turmin
Madencilik San., Tem Tur San., Saraçoğlu Enerji, R–S Pazarlama, Frekans Man
Ajans, Derya Marine Ser., Alanis Turizm, Abika Tekstil, Ege Profil.
Yüzde 51–85’i Yabancılara
Geçen Şirketler: Deniz
Rüzgar Enerjisi, Nesne Dizayn Plastik, Ude Turizm İşl., Tür–Az Hayvancılık Sima
İth. İhr.Tekstil Gıda, Önce Tur, Sultan Türk Nak., Ön Reklamcılık Senkroma Boya
Mad., Marmara Ağaç Kaplama, Atlas Lokantacılık Art Bilgisayar Tanıtım, Most
Tanıtım Hiz., Ferhat Savaş Turizm, Erda Elektronik, Duravit Yapı Ürün, Desal
İnş. Taah., Nexum Boğaziçi Elektrik, Bilgi Turizm, Organon İlaçları, Ege İzmir
Su Ürünleri, Yes Tavukçuluk, Telemaks Bilgisayar, Rotopaş Ambalaj, Rotopak
Matbaacılık, Final Uluslararası Çay, Demir Tur Turizm, B.B.Tekstil Servis, Şark
Kömür Ban.İth.İhr., Fiksmar İnş. Malz., Doy Piliç Entegre, EYC Bilişim
Danışmanlık, Dolmabahçe Turizm, Oto Exchange Mot. Araçları, Karamik Yönetim
danış., Çalışkan Gıda Su Ürün., Aysu Elektrik Elektr., PKD Pencere ve Kapı,
Turkecom Teknoloji, Doveko Doğal ve Kompoze, Çimentaş İzmir Çim., Mosdorfer
Endüstriyel İml., Kardeşler Denizcilik, Anadolu End. Mineraller, Kent
Şekerleme.
Yüzde 50’den Azı Yabancılara Geçen
Şirketler: United
Chemicals Kimya, Tredin Oto Donanım, Sentaş Patlayıcı Mad., Star Ltd.Şti.,
Soylu Havacılık, Senkom Enerji Kom., Sardes Mücevherat, Pelikant İnt. Tur.,
Panel Radyatör San., MKS İnşaat, Misket Metal Maden, Marmara Elektronik, MP
Tekstil Ve Deri, Licapa Endüstri, Kumlu Turizm, İpek İdrofil Pamuk, İnter
Tanıtım Hizm., İnbil Teknolojik Ürün., Heyeres Tekstil İnş., Hem–Hak İnşaat,
Hakan Tur Gümrükleme, Gateks Hediyelik Eşya, Evren Tur. Nakl., Eksen Eğitim
Kurumları, Ekart Elektronik Kart, Denet Tur Değirmen, Mak.San., Data Transfer
San., Bekemler Otomotiv, Apeks Makine, Altek Alarko Elkt. Sant., ACT Tekstil,
Yeni İsp.Oto Yed.Parça, Histhil–Toros Fidecilik, Birsin İnş. San., Beyaz Martı
Petrol, Tunga Mobilya İnş., SM İletişim Sistem., Pontis Hafif Yapı Yalıtım,
Metsin Büro Otom., Ziligen Kayış Paz. San., Yeniköy Gıda San., Tek–İş Traktör,
Çay Gıda Elektrik, Bosphorus Avrupa Hava Yol., Bentaş Bilgisayar, Tekfenbank
A.Ş., Sodem Elektronik, Ömeriç Turizm, EMI Endüstriyel Mak., Candan Motorlu
Araçlar, Beksi İthalat İhr., Mira İnşaat Müh., Köster Yapı Kim., Altınkaynak
Turizm, Marmara Teks. Ürün., Kon Yapı Elektronik, Elmalı Fidancılık, Arpal
Kimyasal ürün., Yasemin Gıda, Güney Kapitone, Görgül Mimarlık, Ava Asistans
Tur.Sağ., Akkim Yapı Kim., İpek Deri San., Vespa Tekstil, Pantok Pancur, N. C.
Tekstil San., Redef–Alliance Hol., Egesil Kimya San., Akın Plastik İnş., Carra
Mob.Dek.San., SIK–AY Hava, S.F.A. Soğutma San., İtalbi Tekstil, Fany Soft
Kağıt, Özgüneşler Dış Tic., Eta Turizm Yatırım, Penguen Gıda San., İstanbul
Duty Free, Portaş Giyim San., Anmak Holding, Tekirdağ Ağaç San., T.E.Ü.
Endüstriyel, Pr–Net Halkla İlişk., Gülmay Sağlık Hizm., Alset Dış Tic. A.Ş.,
Isparta Mensucat San., Boğaziçi Dış Tic., Rotogratür Klişecilik, Eyro Holding
A.Ş.8
DİPNOTLAR
1 “Yeni Dünya Düzeni
Kemalizm ve Türkiye” Metin Aydoğan 2.Cilt Umay Yay., 12 Basım, İzmir 2004,
sf. 706
2 “Fransa’ya Bak
Örnek Al” Yeniçağ 01.08.2005
3 “Biz
Özelleştiriyoruz, Fransızlar Devletleştiriyor” Yeniçağ 06.09.2005
4 “Carlyle Koç
İnternette İşbirliği Yapacak” Hürriyet 05.04.2001
5 “Koç Goodyear’dan
Ayrıldı, Parayı Goodyear’a Yatırdı” Hür. 10.07.2002
6 “Kelepir Şirket
Almaya Geldiler” Hürriyet 05.04.2001
7 Sabah, 27.04.2005; ak.
Aslan Bulut, “Silahımız Dolu Uygun Kuşu Bekliyoruz” Yeniçağ, 30.04.2005
8 www . ato. net. org.tr
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder