Peygamber’in yakını olan ilk
Müslümanlardan (Sahabe) Ebu Zerr el
Gifarî, İslam sosyolojisinin kurucusu sayılır ve Müslüman aydınlar
tarafından; “sosyalizmi İslam geleneğine bağladığı için” yüceltilir. Ebu Zerr yapıtlarında, “herkesin servet ve gelirinin pek azıyla
geçinmesini” ve geri
kalanının toplumda eşitliği sağlamak için hayır
işlerine harcanmasını” istemiştir. Kur’andaki “Hıristiyan ve Yahudi din
adamlarının aç gözlülüğünü ve para
hırsını” açıklayan sûre’nin, “İslam
zenginlerini ve egemenlerini de kapsadığını”
ileri sürmüştür.
Bilim
Emekçileri
Avrupalıların Geber
adını verdiği Arap düşünür Câbir İbn
Hayyan (8.yüzyıl), kimyanın babası sayılır. Ünlü İngiliz bilgini Roger Bacon ona “ustaların ustası” demiştir. Gövdebilim
(anatomi) ve ilaçbilim (farmakoloji)
dallarında önemli buluşları vardır.1 Madenlerin basit ergitme
yöntemleri yerine, ilk kez kendisinin elde ettiği sülfürik asit, nitrik asit,
kükürt asidi, tuz asidi ve altın suyu
içinde eritme yöntemini bulmuş ve geliştirmiştir. Cıvaoksit, arsenik, klorid, gümüş nitrat (cehennem taşı), bakırsülfat
(göztaşı), sudkostik, potas kostik ve kükürt kaymağı’nı Câbir
bulmuştur.2
Akılcılığın
(Mutezile) Kuramcısı
Ebu Osman Câhiz (776-868), İslam felsefesinde akılcılık akımının (mutezile)
kurucularındandır. İlahiyat, toplumbilim, edebiyat, dilbilim alanlarında
çalışma yapan ve Basra kelamcılarının
en büyüğü sayılan, Etiyopyalı bu zenci düşünür, bilim adamı olarak bağımsız
duruşuyla dikkati çeker.
Bilimin; dayanağı olmayan
savlara değil, deneylerle kanıtlanmış verilere dayanması gerektiğini
söylemiştir. İslam düşüncesinde, doğayı inceleme geleneğini başlatmıştır.
Yedi ciltlik Kitabû’l
Heyavan adlı yapıtı, koşuklu (manzum) hayvan masalları ile ilahiyat,
toplumbilim ve dilbilim konularında görüşler içerir; Hilafet Ordusunun Menkıbeleri ve Türklerin Faziletleri (Menakıb-ı Cündü’l Halife ve Fazailü’l-Etrak) adlı yapıtında Türklerle ilgili kapsamlı
araştırmalar yapmıştır.3
“İslam
Sosyolojisinin Kurucusu”
Peygamber’in yakını olan ilk
Müslümanlardan (Sahabe) Ebu Zerr el
Gifarî, İslam Sosyolojisi’nin
kurucusu sayılır ve kimi Arap aydını tarafından; “sosyalizmi İslam geleneğine bağladığı için” yüceltilir. Ebu Zerr yapıtlarında, “herkesin servet ve gelirinin pek azıyla geçinmesini”
ve geri kalanının toplumda eşitliği sağlamak için “hayır işlerine harcanmasını” istemiştir.
Kur’andaki Hıristiyan ve Yahudi din adamlarının “aç gözlülüğünü ve para hırsını”
açıklayan bir sûre’nin, “İslam
zenginlerini ve egemenlerini de kapsadığını” ileri sürmüştür. İnançlı bir
Müslüman olan Zerr, bu düşünceleri
nedeniyle sürgüne yollanmış ancak düşünceleri engellenememiş ve “İslam ileri gelenlerinin gerçek İslam’dan
ayrıldıkları” yolundaki uzun süren tartışmayı başlatmıştır.4
Horasanlı
Gazali
İslam gizemciliğinin (tasavvuf) Sünni inancıyla bütünleşmesini sağlayan, Kelâm
(Tanrı ve Tanrı’nın birliğini konu eden bilim) ve Fıkıh (şeriat bilimi) bilgini Horasanlı Gazali (1058-1111), İslam
dünyasının tümünü derinden etkileyen bir düşünürdür. Farabi ve İbn Sina’nın
akılcı felsefesine yönelttiği eleştirilerde alabildiğine tutucudur ancak Düşünürlerin Çöküşü (Tehefütü’l Felasife),
Din Bilimlerinin Yeniden Canlanışı (İhya-i Ulmi’d-Din) ve İnançta Aşırılıktan Kaçınma (İktisad
Fi’l-İtikat) adlı yapıtları, yüksek
bir düşünce zenginliği ve bilgiye dayanır.
Dünya görüşünün temelini oluşturan bu çelişki, hemen tüm
yapıtlarında vardır. Bu nedenle kimi düşünürlerce, “İslam’da akılcı felsefenin ve nesnel bilimin yüzyıllar boyunca
duraklamasına” yol açtığı gerekçesiyle sürekli eleştirilmiştir.5
Gökbilimci
(Astrolog) Tusi
Horasanlı Nasirettin
Tusi (1201-1274); matematik, felsefe ve özellikle gökbilim alanında önemli
araştırmalar yapmış, kitaplar yazmıştır. Moğol İmparatoru Hülagü’nün desteğiyle; Meraga’da (Kuzey İran), döneminde eşi
olmayan bir gözlemevi kurdu. Burada,
o güne dek yapılmış olan ve gökbilim ölçümlerinde kullanılan en büyük çemberli küre’yi üretti. Ünlü İlhanlı cetvelleri (Zeyc-i İlhani)
burada oluşturuldu. Meraga’da geliştirilen azimut
kadranı günümüzdeki teodelit’in (gökyüzü açılarını ve başucu uzaklıklarını
ölçmeye yarayan jeodezi aleti) ilk örneğiydi.6
Devlet
Başkanı Uluğ Bey
Türk bilim adamı Uluğ Bey (1394-1447), Doğu biliminin en
ilgi çekici düşünürlerinden biridir. Büyük bir imparatorluğun devlet başkanıydı
ancak yaptığı bilimsel araştırmalar ve özellikle gökbilim alanında yaptığı
buluşlarla, bilim tarihinde çok özel bir yeri vardır. Fizikteki ünlü Laplace denklemini bulan Fransız
fizikçi, gökbilimci ve matematikçisi Pierre-Simon
Laplace (1744-1827), O’nun için; “tarihin
en büyük gökbilim gözlemcisi” tanımını kullanmıştır.7
Timur’un torunu, Şahruh’un
oğluydu. Bilim adamlarını ve sanatçıları destekledi, onlara uygun çalışma
ortamları yarattı. Kadızade-i Rumi,
El-Kaşanî ve Ali Kuşçu başta
olmak üzere ünlü bilginleri sarayına topladı. Zîc-i Uluğ Bey adlı yıldız kataloğunu hazırladı, İmparator olmasına
karşın, Semerkant Medresesi’nde dersler verdi.8
Semerkant’ta yaptırdığı gözlemevi yalnızca gözlemevi değil, büyük bir kültürel merkezdi. Burada, uzay
gözlemleri için yaptırdığı ve çapı 60 metreden büyük olan derecelendirilmiş
büyük bir yay, bugün bile hayranlıkla karşılanan bir hassaslıkla
yerleştirilmişti. Uluğ Bey’in gökbilim tabloları, o dönemin en
eksiksiz, en kesin ve Avrupa’da en uzun süre kullanılan tablolardı. El-Kaşanî, tarihin ilk hesap makinasını
burada geliştirmiş, Newton
ikiterimlisini, ondan 300 yıl önce burada hesaplamıştı.9
Uluğ
Bey, ekibiyle birlikte yaptığı, gökbilimle ilgili gözlem ve
yorumları, Zeyc-i (Zeyc-i Uluğ Bek)
adlı yapıtta topladı. Bu yapıt da, Avrupa’da uzun süre ders kitabı olarak
okutuldu; başlıca kaynak sayıldı. Yapıtı 1665’te İngiliz bilgini Thomas Hyde İngilizce’ye çevirdi,
1767’de yeniden basıldı, daha sonra M.Sedillot,
Fransızcaya çevirdi.10
DİPNOTLAR
1 “Felsefe
Ansiklopedisi-Düşünürler Bölümü” O. Hançerlioğlu, 1.Cilt, Remzi Kit., 1985,
sf.92
2 “Allah’ın Güneşi Avrupa’nın
Üzerinde” S.Hunke Altın Kit. Y., 2001, sf.18
3 Ana Britannica, Ana Yay.A.Ş. 7.C., sf.161 ve “Felsefe Ansiklopedisi-Düşünürler Bölümü”
Orhan Hançerlioğ- lu, 1.C, Remzi K., 1985, sf.92
4 “Türklerin Tarihi”
D.Avcıoğlu, 3.C., Tekin Yay. 1995, sf.1095-1056
5 “Orta-Asya” Jean Paul
Roux, Kabalcı Yay., 2001, sf.282 ve Ana Britannica, Ana Yay. A.Ş. 13.Cilt,
sf.163
6 “Allah’ın Güneşi
Avrupa’nın Üzerinde” S.Hunke Altın K. Y., sf.73-74
7 “Türklerin Tarihi”
D.Avcıoğlu, 1.Cilt, Tekin Yay. 1995, sf.82
8 Ana Britannica, Ana Yayınları A.Ş. 30.Cilt, sf.417
9 “Orta-Asya” Jean Paul
Roux, Kabalcı Yay., 2001, sf.363-364
10 “Türk Tarihinin Ana
Hatları” Kaynak Yay., 2.Basım 1996, sf.338
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder