Atatürk hakkında,
Türkiye ve dünyada farklı nitelikte 11 binden çok kitap ve araştırma yazısı yayınlanmış.
Bu denli çok ve değişik yayını, niteliklerine göre 4 grupta toplamak mümkündür.
İlk grup, nesnel bir tutumla yazılan ve bilimsel değeri olan kaynağa dayalı
araştırmalardır. Yalana dayalı karalama amaçlılar ile bunun tam karşıtı aşırı
övgücüler öbür iki gruptur. Son grubu, savunurken özünü yitirenler oluşturur. Yılmaz Özdil’in ‘Mustafa Kemal’ kitabı sonuncu grupta yer alıyor ve okunma yoğunluğu
nedeniyle bu türün son dönemdeki en etkin örneğini oluşturuyor.
Durum
Türkiye, geleceğiyle ilgili önemli sorunlar yaşıyor. Halk
sıkıntıda, aydınlar kaygılı. Sevr koşulları resmi politika haline gelmiş, uygulanıyor.
İnsanlar, içine düşülen olumsuz koşullardan kurtulmanın yol ve yöntemini arıyor.
Kurtuluşun, Atatürk’e yönelmekle
mümkün olduğu görülmeye başlıyor. Atatürk’ü
‘sevmeyi’ aşarak, ilkelerini anlayıp
uygulamaya yönelen bir gelişme var. Derinden
gelen bir ‘dip dalgasından’ söz
ediliyor.
Yılmaz Özdil, böyle bir
ortamda ‘Mustafa Kemal’ adını verdiği
kitabını yayınladı. Amacını, kitap piyasaya çıkmadan önce; ‘Atatürk’ü gerçek boyutuyla anlatan bir kitabın
yazılmamış olduğunu gördüm ve kitabı 10 yıllık bir çalışma sonunda bu nedenle
yazdım’ diyerek açıkladı.
‘Mustafa Kemal’ kitabının 1
milyondan fazla sattığı söyleniyor. Özel olarak hazırlanan ve 2500 liradan
satışa çıkarılan 1881 kitabın bir saat içinde tükendiği bildirildi.
‘Mustafa
Kemal’
‘Mustafa Kemal’, geniş ara bölmeler ve resimlerle gevşetilmiş 500 sayfalık
bir kitap. Akıcı bir dille yazılmış, kolay okunuyor. Kimi bölümlerde, Atatürk’ü yakından tanıtan ve okuyucuya
sıcak duygular veren aktarımlar yapılmış; bilinmeyen güzel anılara yer
verilmiş. Ancak, kaynak verilmemiş. Okuyucu yazara inanmak zorunda.
Kitap, özel yaşama ait ‘bilgileri’ aktarıyor. Bu nedenle, kişiselliğin sınırını aşamıyor.
Dünya ve ülke koşullarını ve bu koşullar içinde gerçekleştirilen büyük eylemi
yani Türk Devrimi’ni kapsamıyor. Bu nedenle, Atatürk’ü değil ‘Selanikli
Mustafa’yı’ anlatıyor.
Yazar, kültürel yapısına ve anlayışına uygun düşecek biçimde, Atatürk’ü magazinleştirmeye çalışmış ve bu konuda abartıya kaçmış.
Kitabını, ‘Atatürk de bir insandı, bizden
biriydi’ anlayışıyla yazmış ama kabul edilebilirliğin ötesine geçmiş. Atatürk’ü fazla sıradanlaştırmış.
Kadınlar
Atatürk’ün ‘kadınlarla kurduğu ilişkiler’e 84 sayfa (52-55) ve (191-272), giyim
kuşamına ve dinlediği müziğe 46 sayfa (366-412), ev hizmetine bakanlara 20
sayfa (329-349) ayrılmış.
Kadınlarla ilişkileri
anlatılırken, gerçeği yansıtmayan yorumlar, Atatürk’ün özyapısıyla çelişen dayanaksız ‘bilgiler’ verilmiş.
Sofya’da, evsahibi Gustav’ın eşi Hilda’yla ‘sınırı aşmayan duygusallık’
kurduğu söyleniyor. Aynı dönemde, bir generalin kızı olan Muti’ye ‘aşık olduğu’, Muti’nin
bir mühendisle nişanlanması üzerine ‘dünyasının
yıkıldığı’, Sofya’dan ‘kırık bir kalple
ayrıldığı’, yazılmış. Hemen ardından, ‘Muti’yi asla unutmadığı’ ve ‘kırık
bir kalple yaşayarak, kırık bir kalple rahmetli’ olduğu anlatılmış.
(Rahmetli!!!)
Dünya Savaşı ve Balkanlar
Mustafa Kemal’in Sofya’da ateşemiliter
olarak görev yaptığı 1914 yılı, dünyanın 20.yüzyıl içindeki en karışık yıllarından
biriydi. Büyük devletler hızla savaşa hazırlanıyor ve Balkanlar kaynaşmanın merkezini
oluşturuyordu. Nitekim, savaş Sırbistan’daki suikast nedeniyle çıkmıştır.
Mustafa Kemal’in görevi, Bulgaristan’dan
başka Bükreş,
Belgrad ve Çetine (Karadağ Prensliği) Ataşe Militerliklerini de kapsıyordu. Yoğun
bir çalışma içindeydi. İstihbarat topluyor, raporlaştırıyor ve düzenli olarak İstanbul’a
yolluyordu. Savaş çıktığında, cephelerde görev almak için adeta çırpınmıştı. Enver Paşa, onu orada tutmak istiyordu.
Yerinde duramaz hale gelmişti. Tanıdığı herkesi devreye sokuyor, ‘er olarak bile olsa’ cepheye gideceğini
söylüyordu. Yani, Özdil’in yazdığı
gibi, gönül işlerinin peşinde değildi, işine yoğunlaşmıştı. Başka türlü de
olamazdı.
Hilda’dan
Mevhibe Celalettin’e
Kitap, gönül ilişkilerini, Hilda ve Muti’de bırakmıyor. Hemen her dönemde karşımıza bir kadın ve ilginç
saptamalar çıkıyor.
Harpokulu öğrencisiyken, Selanik Merkez
Komutanı Şevki Paşa’nın kızı Emine’ye tutuluyor.
İstanbul’da İtalyan asıllı Corinne ile ‘platonik bir ilişki’ kuruyor.
Ölümü
göze alıp Anadolu’da kanlı bir mücadeleye girişmek için hazırlanırken, Abdulhamit ve Vahdettin’in kızkardeşi Mevhibe
Celalettin’e tutuluyor!. Ona, Anadolu’ya kendisiyle birlikte gelmesi için
teklifte bulunuyor. Daveti reddeden Mevhibe’nin,
Mustafa Kemal’in ‘ömrü boyunca benimle gel dediği ilk ve tek kadın’
olduğu söyleniyor. Red üzerine, ‘Mustafa Kemal’in hayal kırıklığı yüzünden okunuyor’. Kitapta bunlar yazıyor.
Giyim
Kuşam
Okuyucuya bir şey katmayan doğruluğu
tartışmalı kişisel ‘bilgileri’, gereksiz ayrıntılar ve uzun betimlemelerle anlatılmış. ‘Uçak korkusundan diş protezine, evindeki
eşyalardan süs eşyalarına, kızkardeşinin evlilik sorunlarından sakal ve saç
traşına, yıkanmasına, yediği yemeğe, sevdiği tatlıya, içtiği rakıya, oynadığı
kağıt oyunlarına hatta tuvalete çıkma biçimine’ dek herşey yazılmış.
Giyim kuşam bölümünde yazılanların
küçük bir bölümü şöyle; “Açık renk
gömleği tercih ederdi-Bebe yaka, iğneli yaka kullanırdı-Kol düğmesi severdi-Kruvazeden
hoşlanmazdı-Mendilleri KA işlemeliydi-Riding coat tarzı jokey pantolon giyerdi-Beyaz
papyon takardı-Çizgili siyah çorap kullanırdı-Ayakkabı çekeceği fildişiydi-Hemen
her renk eldiveni vardı-Kuşağı püsküllü ipek pijamalar giyerdi-Ayakkabıları 42
numaraydı-Köstekli saat takardı-Tesbihi aksesuar olarak taşırdı-Tesbihleri
33’lüktü-Fanilasına taktığı iki muskası vardı-Son yıllarında Ray-Ban güneş
gözlüğü kullanırdı- Şapkaları için özel bavulu vardı…”
Gereği Olmayan Aktarımlar
Kitapta üç aykırı aktarım dikkat
çekiyor. Okurun bulup okuma olanağı bulunmayan ya da çok sınırlı olan, yok olup
gitmiş üç çirkin yayına kaynak gösterilerek yer verilmiş. Bu yayınlar ciddiye alınmış
olacak ki, yazılanları çürütmeye çalışan yanıtlar verilmiş. Özdil, bunu ‘gazeteci kimliğiyle, gerçeğe aykırı bu hatıraları afişe etmeyi Mustafa Kemal Atatürk’e bir borç
olarak’ görmüş. Öyle yazıyor.
Hollywood yıldızı Zsa Zsa Gabor’dan yapılan aktarım, kitapta
şöyle yer almış; “Gabor’un hayatının anlatıldığı ‘Bir Ömür Yetmez’ isimli kitapta, Atatürk’le aşk yaşadığı, 15 yaşındayken
bekaretini Atatürk’e verdiği... Bekaretini
verdiği gece Atatürk’ün aşk
villasında kendisine nargile içirdiği, rakı içirdiği, dumanlı sarhoşluğun etkisiyle
kendisini rüyada gibi hissettiği, Atatürk’ün
şeytani çekicilikle profesyonelce seviştiği, o sırada dansözlerin raksettiği
iddia ediliyordu”. (Sayfa 219)
Atatürk’ün uşağı Cemal Granda’nın anılarına dayanarak yazdıkları
ise şöyle; “Cemal Granda’nın
kitabında, içki konusunda, kadın konusunda Mustafa
Kemal’in kişisel özellikleri ve karekteri konusunda ‘doğru olmayan’,
‘abartılı şeyler’ anlatmıştı. ‘Şişli sosyetesinden 10’dan fazla kadını
Beylerbeyi Sarayı’na getirip, havuzda çırılçıplak yüzdürdüğünü’ bile öne
sürmüştü… Mustafa Kemal’e ‘Sabetayist’
denildi… Bu yakıştırmanın kaynağı da Cemal
Granda’nın kitabıydı… Onun anılarından yola çıkarak, Mustafa Kemal’in
Sabetay Sevi’nin soyundan geldiğini
öne süren bile oldu”. (Sayfa 339)
Üçüncü aykırı aktarım, Rıza Nur’un kitabıydı. Özdil, bu kitapta yazılanlar için, ‘akıl almaz hezayanlar’ (hezeyan; abuk
sabuk konuşma, saçma sapan sözler etme, saçmalama) diyordu ama bu ‘hezeyanları’ ciddiye alıp yanıt veriyordu.
Rıza Nur’u kitabına şöyle
taşıyordu; “Mustafa Kemal’e hem ‘eşcinsel’ diyordu hem ‘Kadın düşkünü’ diyordu.
Bir sayfada ‘bir kıza tecavüz ettiğini’ söylerken, bir başka sayfada
‘erkeklerle ağaç altlarında şehvetle öpüştüğünü’ anlatıyordu. Çankaya köşkünü kerhaneye
çevirdiğini, 30 kadınla birlikte mum söndü yaptığını… bazı milletvekillerinin
bakan olabilmek için öz kızlarını Mustafa
Kemal’e verdiklerini… Zübeyde Hanım’ın ’fahişe’ olduğunu, Selanik’te ‘kerhanede
çalıştığını’ söylüyordu”. (Sayfa 458)
Algı
Atatürk hakkında söylenenler,
doğru olmadığı yazılmış olsa da okuyucuyu nasıl etkileyecektir. Kitap,
açıklandığı gibi ‘1,5 milyon eve
girmişse’, belli ki pek çok insan Atatürk
hakkında ilk kez birşeyler okuyacaktır. Bu insanların bilinçaltı nasıl etkilenecek, onlarda nasıl bir algı yaratacaktır. Bunları şimdilik
bilmiyoruz.
Bilinçaltı; bir düşünceyi, duyguyu
ya da tümceyi tekrarlarsanız, bunu bir biçimde kayıt eder. Aykırı söylemleri bile
gerçek kabul edebilir.
Bilinçaltı; doğru, yanlış, ahlaklı
ahlaksız, gerçek hayal gibi ayrımların farkında değildir. Veri hakkında yorum
ya da değerlendirme yapmaz. Bilinçaltının,
duyduğu kelimeyi cümleden bağımsız olarak kayıt edebilme özelliği vardır.
Örneğin ‘Ahmet eşcinsel değildir’ dediğinizde yalnızca eşcinsel sözcüğünü
algılayıp onu kaydedebilir.
İnsanların algılama yetisi, bilinç düzeylerine bağlıdır. Herkes herşeyi aynı
düzeyde algılayamaz. Kişi, kendi algısını oluşturamıyorsa kendine ait düşünceyi
de oluşturamıyor demektir. Böyle olunca, verilen bilgiyi kendilerine ait düşünce
zannetmesi mümkündür.
Bilim insanları buna algı yönetimi
diyor. Bilginin veriliş biçimi, bilinçlenmeyi kimi zaman kişilerin özgür
iradesinin elinden alabilmektedir. İnsanların belleğinde nasıl yer edinmek ve
anılmak isteniyorsa, bilgiyi verme biçimi bu amaca uygun olmaktadır.
Atatürk Nasıl Ele Alınmalıdır
Türk ulusunun bugün Atatürk’e her zamankinden çok
gereksinimi vardır. Gereksinimin yoğunluk ve şiddeti, ülkeyi kurtaran ve halka
hizmet eden bir tarihsel büyüğe duyulan saygı ve özlem değildir sadece. Gereksinim,
onun başlayıp başardığı büyük eylemin yani devrimin, yeniden uygulamak ve
tamamlamak zorunda kalınmasından kaynaklanmaktadır.
Atatürk ve Türk Devrimi, aynı
yere geri dönüldüğü için günceldir. Bugün, içine düşülen olumsuzluklardan
kurtulmak için, başarıları kanıtlanmış Cumhuriyet uygulamalarına dönülmesi
gerekmektedir.
Atatürk’ten yararlanacaksak; tam bağımsızlık ve ulusal egemenliği, Altıok’u,
Devletçiliği, sanayileşmeyi, KİT’lerin kurulup geliştirilmesini, tarım ve
sağlık devrimini, laikliği, eğitimin birliğini, barışçı ve yansız dış
politikayı, ulusal bankacılığı, milli kambiyoyu.. vb vb… tartışıp
öğrenmeliyiz. Bu yönde programlar hazırlamalıyız.
Bunları yaparsak; Atatürk’ün izinden gitmiş, O’nu günümüz ve
geleceğimiz için yol gösterici somut bir güç haline getirmiş oluruz. Yılmaz Özdil; çok özel ve çok ayrıntılı
gerçeğe dayalı olmayan bilgiler yerine, Atatürk’ün devrimlerini yazsaydı (bu
yetenekte bir yazardır) bu ülkeye büyük bir hizmet vermiş olurdu.
Bir zamanlar can dundarin mustafa filmi geldi aklima. Saygilar
YanıtlaSilAynen.. Bir de İpek Çalışlar'ımız var, aynı yoldan giden
SilÇok naziksiniz hocam!
YanıtlaSilEn büyük sıkıntı Atatürk adını kullanarak kemalizmi gizleme ve örtme gayreti. Kitap çok sığ yazılmış, derinlikli okuyucuya hitap etmiyor. Bence bu kadar tantananın sebebi adını unuturduk çabalarına rağmen, 1m satması birilerini çok ürküttü.
YanıtlaSilAtatürk’ten yararlanacaksak; tam bağımsızlık ve ulusal egemenliği, Altıok’u, Devletçiliği, sanayileşmeyi, KİT’lerin kurulup geliştirilmesini, tarım ve sağlık devrimini, laikliği, eğitimin birliğini, barışçı ve yansız dış politikayı, ulusal bankacılığı, milli kambiyoyu.. vb vb… tartışıp öğrenmeliyiz. Bu yönde programlar hazırlamalıyız.
YanıtlaSilYukarıda belirtiğiniz konuları öğrenmeye çok muhtacız. Maalesef bunları yazanlarda çok okunmuyor.Yukarıda yazdıklarınızın tartışılmadı dileğimle.
İlk 100 sayfadan sonrasını okumaktan vaz geçtim. Yazar Atatürk'ün laik devlet, laik toplum idealini gölgeleyen iddialarda bulunuyor, hiç bir iddiasını da somut deliler dayandırmadığı gibi kaynak da göstermiyor. Olayları bu kadar detaylandırması yazarın niyeti hakkında şüphe de yaratıyor. Eleştirilecek yönleri çok olan bir kitap yazmaya çalışmış, satış rekoru kırmış ama, Atatürk'ü iyi bilip tanıyanları da hüsrana uğratmış diyorum..
YanıtlaSilBu kitabı Emekli albay Ali Gülerin kitaplarından intihal ederek yazmıştır.Ali Gülere Mahkemeden davasını çektirdiler.
SilBence Sayın Yılmaz Özdil derinliği olmayan bir yazardır. Ayrıca yazdıkları hiçbir zaman gerçek kaynaklara dayanmaz. Bir tarz tutturmuştur, öylede gidiyordur. Kendisine de yazdım. Bütün bunları biraz kulaktan duyma, biraz da uyduruk olarak kabul ediyorum. Ama bu Kırmızıkedi yayın evine de ne demeli. Yok muydu kitabı baştan değerlendirecek editörleri. Ama onlar amaçlarına eriştiler, Atatürk ile kandırarak ederek para kazanılar.
YanıtlaSilŞizofren Sahte Atatürkçüleri söğüşlemek için , Atatürkü kullanan bir kitap. Ne kadar da çokmuş bu tipler.Dedikoduları , "Ateş olmayan yerden ,duman çıkmaz " diyen bir topluma anlatmış , ama iyi yapmadığı belli !!!
YanıtlaSilMustafa Kemal kitabini okumadim ama yukarida yazilanlari samimi buluyorum, icerigine tamamen katiliyorum ve okumama gerek kalmadigini dusunuyorum. Yilmaz Ozdil'e yakismayan bir kitap, yazik. Keske toplattirabilse ve hepsini yaksa.
YanıtlaSilBu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
YanıtlaSilGüzel bir yazı. Elinize sağlık, her şeyin sahtesi çıktı. Para için Atatürk'ü kullanmak isteyen sahte aydınlar ,sahte yazarlar , Sizin sayenizde ayarlı çizerlerin rotasını görüyoruz.
YanıtlaSilSayfa 134 te de "... Atatürk 1924 Anayasasiyla memleketi idare ederken.." diye baslamis cesitli örnekler vermis. Eger 1924 yilini temel alacaksak o bilgilerin cogu yalan,eger 1924 ten itibaren ki dönemi ele alacaksak ki sonu neresi belli degil, "Avusturya da car vardi" demis. Avusturya da Mutlaki rejim 1918 de kaldirildi. Isteyen acip wikipedia da bile bulabilir, car falan filan yoktu; car ayrica avusturya-macaristan imparatorlugunun yönetim düzeninde hic yoktu. Adi "kaiser" di yani imparator.
YanıtlaSil