Yol, köprü ve tünelleri, yap işlet devret ihaleleriyle
yaptıranlar; yanlış ya da kaçak geçiş yapanlara, geçiş ücretinin 10 katı ceza kesiyor.
Bunu yasaya ve sözleşmelere koymuşlar, ayrımsız uyguluyorlar. Kesilen cezanın
15 günde ödenmesi gerekiyor. Ödenmezse ceza kesiliyor ve ceza ödenmediği sürece
sürekli artıyor. 10 kat cezanın 4 katını işletmeci şirket, 6 katını devlet
alıyor. Şirket ve devlet; pusuya yatmış avcı gibi, ceza kesecek yurtdaş
bekliyor. ‘İhtarnameler’ geç gidiyor,
ceza yediğini bilmeyen insanlar, arabalarının değerinden daha yüksek cezalarla
karşılaşıyor; mahkemelere koşuyor.
Ceza
İstanbul’da bir şirket aracı, iki ay boyunca haftanın 4
günü Avrasya Tüneli’nden gidip geliyor. Geçiş ücretini saptayan HGS ve OGS
aygıtı bozuk olduğunun farkına varmıyor. Bu nedenle ücretsiz geçiş yapmış
oluyor. Ücretli geçişin her biri 24.90 TL olduğu için, 41 geçiş için 1020 lira
isteniyor. Ancak, 1020 liraya, 11070 lira ‘gecikme
cezası’ ekleniyor ve 12 bin 90 lira ödenmesi gerektiği bildiriliyor.1
Yol, köprü ve tünellerin ‘yap işlet devret’ sözleşmelerine, yanlış ya da kaçak geçiş
yapanlara, 10 kat ceza kesilmesi koşulu konmuş. Kesilen cezanın 15 günde
ödenmesi gerekiyor. Ödenmezse faiz işletiliyor ve ödenecek miktar sürekli
artıyor.
10 kat cezanın 4 katını
işletmeci şirket, 6 katını devlet alıyor. Şirket ve devlet; pusuya yatmış avcı
gibi, ceza kesecek yurtdaş bekliyor. ‘İhtarnameler’
geç gidiyor, ceza yediğini bilmeyen insanlar, arabalarının değerinden daha
yüksek cezalarla karşılaşıyor; mahkemelere koşuyor.
‘Deli Dumrul’ Köprüsü
‘Deli Dumrul Öyküsü’, Türk tarihinde çok sayıdaki kahramanlık mitolojisinden
birisidir. Biçimini Korkut Ata söylencelerinden alır. Öyküye göre, Deli Dumrul isminde cesur ve bir o
kadarda gözü kara bir eşkıya yol kesicilik yapıyor. Tuna Nehri üzerine kurduğu
büyük bir köprüden geçenden 30 akçe, geçmeyenden ise döverek 40 akçe alıyor.
Yol ve köprülerden bugün geçenler, ‘20 akçeyi’ ödüyor ve ‘dayak yemiyor’. 10 kat ceza yiyenler,
40 değil 200 akçe öderlerse ‘dayaktan’
kurtuluyor. Yol ve köprülerden hiç geçmeyenler yani halkın büyük çoğunluğu ise,
sorgusuz sorusuz ‘40 akçeyi’ üstelik
sürekli ödüyor. Çünkü, geçmeyen araçlar için tüneli yapan şirkete ödenen parayı,
onun vergisiyle oluşan Hazine ödüyor.
Kamu Yönetimin İflası
Kamu yönetimi ve denetiminin, şirket çıkarlarını gözetir
duruma gelmesi, bir insanlık sorunudur. Toplum yaşamını çürüten, çıkarı tek
değer yapan, insanlar arasında gerilimi sürekli kılan ve gücü temel alan ilkel
bir düzendir bu. Burada; yardımlaşma, dayanışma, paylaşma ortadan kalkmış;
birlikte yaşamanın temel dayanakları büyük oranda zedelenmiştir. Gelişen zaman
içinde güçlü daha güçlü, güçsüz daha güçsüz olmaktadır.
Köprülerde yollarda yaşananlar, talana dayalı bozuk
düzenin çarpıcı örnekleridir. Olumsuzluklar, küçükten başlayan dalgalar halinde
yayılıyor ve her geçen gün daha çok insanı etkisi altına alıyor. Buna karşın, oldukça
geniş bir kitle hala köprü ve yollardan övgüyle söz edebiliyor. Bu durum, ciddi
bir ulusal bilinç sorunuyla karşılaşıldığının gösteriyor.
Cezalarda ve ödemelerde somutlaşan olumsuzluklar artarak
sürecektir. Yollar, köprüler, tüneller; yüksek yapım bedelleri ve ücret
artışlarıyla; sıkıntı kaynağı olarak halkın günlük yaşamına yerleşmektedir.
Devlet bütçesi, şirketlere büyük paralar öderken, bu büyük yükün ağırlığını
bilmeden taşıyan halk, gerçeği yaşayarak görecektir. Arabasının değerinden daha
yüksek cezalarla karşılaşıp mahkemelere koşanlar, gelecekte yayılacak genel hoşnutsuzluğun
öncülleridir.
‘Çivisi Çıkan’ Kamu Düzeni
Ülke üretimsizliğin çok yönlü olumsuzluklarını yaşarken;
üretim dışı alanlara, bütçede karşılığı olmayan büyük yatırımlar yapılıyor. Bu
nedenle borçlanılıyor. Ödenmesi olanaksız borçlarla halk, altından
kalkamayacağı yüklerin altına sokuluyor. Ülkenin geleceği ipotek altına
alınıyor. Bunlar yapılırken, ulusal yararlar değil, şirket çıkarı gözetiliyor.
Çarpık Düzen
Köprü ve yollarda kural ihlaline ‘10 kat ceza’ uygulaması, dünyanın hiçbir ülkesinde yok. Köprü ve
yol geçişlerinde, ‘pusuya yatıp’ geç
bildirim göndermek de yok. ‘Arabanın
değerinden çok ceza isteme’ hiç yok.
Geçmişte hükümetlerin sıkça uyguladığı, bayramlarda
köprülerden ücretsiz geçme artık yapılamıyor. ’Yap işlet devret’ yatırımcıları, buna izin vermiyor. Şirket
egemenliği, bayram falan dinlemiyor. Hükümet onlara birşey söyleyemiyor.
Halkın sinirini bozan şirket uygulamalarında,
toplumsal geleneklerin ve insani değerlerin yeri yok. Geçmişimize yakışmayan,
geriliğin egemen olduğu bir çapul döneminde yaşıyoruz. Birlikte yaşamanın
incelikleri, halka hizmet, yardımlaşma ve dayanışma gibi kavramlar unutulmuş.
Herşeyi güç belirliyor.
DİPNOTLAR
1 ”Mahkemeden
Avrasya Tüneli Cezasına ‘Dur’ Kararı” www.milliyet.com.tr
Bir işletme kredisi, kişisel krediler, konut kredisi kredileri, araç kredileri, öğrenci kredileri, konsolidasyon için teminatsız krediler, proje finansmanı vb. Mi arıyorsunuz? Kredi için doğru çözümleriz! Şirketlere ve bireylere% 2 faiz oranı düşük ve uygun fiyatlı krediler sunuyoruz. Bu nedenle, acil ve güvenli bir krediyle ilgileniyorsanız. Daha fazla bilgi için, lütfen bugün bize e-posta gönderin: Via: Elegantloanfirm@hotmail.com.
YanıtlaSil