15 Mayıs 1919’da İzmir’e çıkan Yunan Ordusu, 9 Eylül 1922’ye dek, Anadolu’da kaldığı 3,5 yıl boyunca, Türk
halkına sıradışı yoğunlukta sistemli bir şiddet uyguladı. Şiddetin düzeyini, Batılı
yazarların aşağıdaki yazıda aktarılan yazılarında bulacaksınız. İzmir’de başlatılan silahlı şiddet, kendiliğinden ortaya çıkan anlık bir
düşmanlık tepkisi değil; her yönüyle düşünülmüş, bir göç ettirme eylemiydi. Bu eylem, Anadolu’yu Antik
Çağ’dan beri mülkünün bir parçası
gören ve Alman Profesör K.Kruger’in “megalo manyak emeller” dediği, değişmez Grek anlayışının doğal sonucuydu. Megalo
İdea, 3 bin yıl sonra, şimdi gerçekleşecek ve Batı Anadolu ele getirilecekti. Yunan Ordusu, yerli Rumlarla
birlikte kuralsız bir terör dalgasını gittiği her yere yaydı. Saldırdı, soydu, ırza geçti; yaktı,
yıktı ve öldürdü. Kendilerini, topraklarına geri dönen efendiler olarak
görüyorlardı. Yaptıkları gizlendi ve unutturulmaya çalışıldı. Bunda da başarılı olundu. Bugünkü kuşak dedelerinin çektiği acıyı bilmiyor. Tam tersi, Rumlara ve Ermenilere soykırım yaptığı yaymacasıyla karşılaşıyor. Yunanistan, 19 Mayıs’ı “Soykırım Kurbanlarını
Anma Günü” kabul ediyor. Ege adalarını işgal ediyor ve 1915’te padişahın yaptığı gibi görmezden geliniyor. 95 yıl sonra, İzmir’e Metropolit atanmasına izin veriliyor.
15 Mayıs 1919; İzmir
İngiltere’nin Akdeniz Donanması Başkomutanı ve İstanbul İşgal Gücü Yüksek Komiseri Sir Arthur Calthorpe (1864-1939), 14
Mayıs 1919 gecesi saat 23:00’de, İzmir’deki İngiliz Garnizon Komutanlığı’na bir telgraf buyruğu göndererek, Mondros Mütarekesi ve Paris Barış Konferansı kararları gereği, kentin Yunan askeri birliklerince işgal edileceğini bildirdi. Olası karışıklıkları önlemek için
yardımcı olunmasını istedi. 15 Mayıs sabahı saat yedide; yani Calthorpe’un
emrinden sekiz saat sonra Averoff ve Limnos adlı iki Yunan
zırhlısı, peşlerinde birçok nakliye
gemisiyle birlikte limana yanaştı ve Yunan birlikleri karaya çıkmaya başladı.
Önce, bir efzun (püsküllü bir takke ile kısa etek giyen, Yunan
ordusunun seçkin birlikleri) alayıyla 40. ve 50. Piyade Alayları ve kimi deniz
birlikleri karaya çıktı. Türk birliklerinin bildirime uyup kışlalarında kalıp kalmadığını denetledikten sonra, asıl
birlikler saat 11:00’de Kordon’a yayıldı. İngiliz birlikleri posta ve telgraf binalarını işgal etti. Calthorp,
basına bir açıklama yaparak, Müttefik güçlerin güvenliği sağlayacağını bildirdi.
İzmir’in Müslüman mahallelerinde derin bir sessizlik vardı. Ancak,
Osmanlı yurttaşı yerli Rumlar;
erkekleri silahlı, kadın ve çocukları ellerinde mavi-beyaz Yunan bayraklarıyla
kentin caddelerini doldurmuş, saldırganlığa hazır aşırı davranışlarla sevinç gösterilerinde bulunuyordu. Yunan askerleri, çevrelerinde
silahlı sivillerle birlikte uzun bir yürüyüş kolu oluşturmuş, kente yayılıyordu. 9
Eylül 1922’ye dek sürecek ve Anadolu’yu yangın yerine döndürecek bir vahşet dönemi, 15 Mayıs’ta İzmir’de başlıyordu.
Vahşet
Saldırıların ilk hedefi, doğal olarak Sarıkışla ve buradaki Türk subayları oldu. İstanbul Hükümeti’nden direnmeme buyruğu alan birlikler, Kışla’da bekliyordu. Yunan
birlikleri ve çevresindeki silahlı yerli Rumlar oraya yöneldiler.
O günün olaylarını, yüksek rütbeli bir Fransız subayı not defterine şöyle yazmıştı: “Yürüyüş kolunun önünde çok
büyük bir Yunan bayrağı vardı. Herkes çılgınca ‘zito Venizelos’ diye bağırıyor, sancaktar
durmadan bayrağı sallıyordu. Gösteri yapanlar, gürültü içinde gitgide kendilerini
kaybettiler. Bu biçimde, içinde çok sayıda Türk askerinin bulunduğu büyük kışlanın önüne geldiler.
Kışlada, 56.Süvari Alayı’nın subayları ve düşüncesizce verilmiş emir gereği burada toplanmış subay vardı. Bu
savunmasız insanlar, birbirlerine sokulmuşlardı. Bu sırada kışladan, tahrikçi bir
Yunan ajanı tarafından patlatılan bir tabanca sesi ortalığı çınlattı. Bu,
beklenen bir işaretti. Yunan askerleri hemen kışla karşısında mevzi aldılar ve
bir ateş salvosu başladı. Ateşe makineli tüfekler de katıldı. Kışlanın içinde ölü ve yaralılar
yere serildiler... Ateş kesilince elinde beyaz bir bezle bir Türk subay, görüşmeci olarak kışladan çıkmıştı, fakat derhal
süngülendi ve yere yıkıldı. Daha sonra yeniden başlayan ateş yavaşlayınca, Türk komutan
çıktı. Tehditler ve küfürler arasında, komutana bazı emirler verildi. Türk
subay ve erler, kışlayı terk edecekler ve derhal gemilere bineceklerdi. Çıkış başladı, ayakta
yürüyebilecek durumdaki yaralılar, arkadaşlarının yardımıyla kafileye
katıldılar. Limana doğru yürüyorlardı. Hakaretler, tecavüz ve cinayetler başladı, Türk subaylar,
tüfek dipçikleri ve süngülerle hırpalandılar. Üstleri arandı ve soyuldular.
Hayatta kalarak oraya kadar gelebilmiş olanlara; Petris
kruvazöründen, destroyerlerden, İzmir’deki Yunan Bankası ve çevresinden ve civardaki Rum evlerinden ateş açıldı. Yunan
denizciler birbirleriyle gülüşerek Türk subaylara nişan alıyorlardı. Otuzdan fazla subay vurularak, binecekleri geminin
önünde rıhtıma düştü. Geri kalanlar, türlü hakaretlerle bindikleri geminin ambarına,
hayvanların yanına tıkıldılar”.1
Saldırıkırk sekiz saat
sürdü. Cadde ve sokaklardan başlayıp, çarşılara, konut ve işyerlerine uzanan bir insan avı başlatılmış; sınır konmamış şiddet, Fransız ordu kaynaklarına göre, o gün 300 Türk’ü
öldürmüş, 600’ünü de yaralamıştı.2
Umarsız
ve Yalnız
Evlerine kapanan İzmirli Türkler, örgütsüz,
dirençsiz ve tepkisiz, sıranın kendilerine gelmesini bekleyen sessiz kurbanlar
gibi, umarsız ve yalnızdılar. Öç almayı amaçlayan düşmanlık o denli ölçüsüzdü ki, dizginlenmeyen saldırı, kimi
zaman Türk olmayanları bile yanlışlıkla içine alıyordu. Valilikte çalıştıkları için fes giyen 15 Rum memur, Fransız Demiryolu Şirketi’nin gar şefi ve İngiliz uyruklu bir tüccar da öldürülmüştü. Olayları, İzmir’de görevli bir Fransız
subayı şöyle anlatıyordu: “Rıhtımda
ve kışlalar önünde, eşlerinden ya da oğullarından bir haber almak için bekleşen Müslüman kadınlar hakarete
uğramış, çarşafları yırtılmıştır. Sokaklar, işlenen cinayetlerin
izleri ve artıklarıyla doludur. Öldürmeler giderek yerini hırsızlıklara
bırakmaktadır. Kimi Yunanlı tüccarlar, silahlı çeteleri, borç aldıkları
alacaklıların evlerine saldırtıyorlar”.3
Metropolit
Hrisostamos
Fener Rum Patrikliğine bağlı, Osmanlı yurttaşı bir “din adamı!” olan İzmir Metropoliti Hrisostomos, bunca vahşetin yaşandığı İzmir işgalini, kilisede yaptığı, daha sonra bildiri olarak dağıtılan konuşmasında şöyle kutsuyordu: “Bugün sizleri, muhteşem ve ilahi bir törene davet
ettik. Bu öyle bir törendir ki, milletler uzun yüzyıllar boyunca, ancak bir kez
gerçekleştirme şansına sahip olabilirler. Huşu ve saygıyla eğiliniz, ama başlarınızı dik tutunuz.
Kardeşler, beklenen an gelmiştir. Yüzyıllık arzular yerine gelmektedir. Olağanüstü yıllar yaklaşmıştır. Irkımızın büyük
umudu, anamız Yunanistan’la birleşmek yolunda, bağrımızı kızgın demir gibi yakan ve kavuran o şiddetli, derin ve yakıcı
arzumuz, işte bugün, tarihi minnetle anılması gereken 15 Mayıs günü gerçekleşiyor. Bugünden sonra,
büyük vatanımız Yunanistan’ın ayrılmaz bir parçası oluyoruz. Yunan tümenleri,
Küçük Asya sahillerine çıkmaya başlamıştır. Yaşasın Helenizm”.4
Vahdettin’in
İhaneti
İzmir’de işgale tepki gösterilmemesinin nedeni, ihanete varan
teslimiyet anlayışının devlet yönetimine egemen olmasıydı. 13 Mayıs’ta Vahdettin’in
gönderdiği bir Saray Kurulu, İzmir halkına, yakında gerçekleştirilecek olan Yunan işgalinin geçici olacağını, bu nedenle “her ne
olursa olsun kan dökülmesine yol açacak” hareketlerden kaçınılmasını
söylemişti.
Dahiliye Nazırlığı, işgalden birkaç gün önce İzmir Valiliği’ne bir yazı göndermiş, “silahlı direnişe izin verilmemesini”5 ve “işgal güçleri hangi
dinden ve milletten olursa olsun onlara Türk misafirperverliğinin gösterilmesini”6 gerekli önlemlerin alınmasını istemişti. Padişah temsilcisi Süleyman Şefik Paşa, halkı Hükümet Konağı önüne toplamış ve burada, Padişah’ın yazılı buyruğunu (hattı hümayununu) okumuştu. İzmir’lilerin işgale direnç göstermemesinin
nedeni buydu. Direniş işgalden sonra başlayacaktır.
Uyarıcı
Etki
İzmir’in işgali, Anadolu’da 3,5 yıl sürecek yaygın ve şiddetli bir terörün başlangıcıydı ama aynı zamanda
ulusal uyanışın da başlangıcı oldu. Yunanistan’ın
Anadolu’ya asker çıkarması, Türkler için kabullenilmesi ya da sessiz kalınması
olanaksız bir girişimdi. Her sonuca katlanabilecek gibi görünen yorgun ve yoksul Türk
halkında, işgalden hemen sonra, ‘şaşırtıcı’ bir hareketlilik başlamıştı. Nerede ve nasıl gizlendiği bilinmeyen bir ek güç devreye girmiş, direnme eğilimi ülkenin her yerine
yayılmıştı.
İzmir Yunanlılar değil de, örneğin İngilizler tarafından işgal edilseydi, Kurtuluş Savaşı belki de farklı bir yol izleyecekti. Ulusal savaşım yine sürdürülecek, ancak yorgun
halk bu savaşıma, her halde daha geç katılacaktı. İngiltere, Yunan Ordusu’nu Anadolu’ya göndermekle büyük
bir hata yapmıştı. Saldırılarıyla yüz
yıldır uğraştıkları Yunanlıları hiç sevmeyen Türklerin, yapılarından
gelen savunmaya dönük gizilgücü (potansiyeli) onları harekete geçirmişti. Mustafa Kemal, bu
konudaki düşüncesini şöyle ifade eder: “Ahmak düşman İzmir’e gelmeseydi,
belki de bütün ülke gerçekleri göremez halde kalırdı”.7
“Yunan’a
Duyulan Nefret”
İngilizler için beklenmedik bir
gelişme olan, “Yunan işgaline karşı yurt düzeyinde başlayan milli tepki”8, Türk halkı için, son tutunma noktası
Anadolu’yu kurtarma girişimiydi. Halkta yaygın olan kanıya göre, ana tehlike emperyalist politika
uygulayan büyük devletler değil, ordusunu karşısında gördüğü Yunanistan’dı. Eğitimsizlik ve örgütsüzlük, yanıltıcı Batı yaymacasıyla (propagandasıyla)
birleşince, bu yanlış ya da yetersiz görüş etkili olabiliyor; işgali yaptıran değil, yapan görülebiliyordu.
Ülkeyi, “İngiltere işgal edebilir, Amerika himayesine alabilir, ama Yunanistan asla
gelemezdi”.
Emperyalizm yeterince bilinmiyordu ancak Yunanlılığın ne olduğu iyi biliniyordu. Türk halkı bunu, Mora ve Girit ayaklanmalarından beri
yüz yıldır, yaşadığı acılarla öğrenmişti. Palikarya dediği Yunanlıların, amacını ve neyin peşinde olduğunu kavramıştı.
Churchill, bu durum için daha sonra, “Türkler derin nefret ve kin beslediği, kuşaklar boyu düşmanı olan Yunanistan’a
boyun eğeceğini anladığı an, denetlenemez hale geldi” diyecektir.9
Megalo
İdea
Yunanlılar, Megalo İdea,
için, ruh bozukluğu yaratan bir heyecanla saldırdılar. Subay ve erler yıllarca bu iş için eğitilmişlerdi. Arkalarında İngiltere, yanlarında, yetmiş yıldır toprak satınalarak buralara yerleşen işbirlikçi Rumlar vardı. Ordularının donanımı iyi, morali yüksekti.
Anadolu’ya bir daha çıkmamak üzere, kesin biçimde yerleşmek için gelmişlerdi.
Fransız gazeteci Berthe
G.Gaulis bu amacı şöyle özetlemişti: “Yunanlılar için, Türklerin yok edilmesi Anadolu’yu sömürgeleştirmenin tek yoluydu.
Bu nedenle yok etmeye yönelik bütün çabaları; kutsal binaların, tarihi
yerlerin, belediye mülklerinin, kısacası, Türk milletinin yerinde kalmasını sağlayan herşeyin yok edilmesinde
toplanıyordu”.10
Yayılan
İşgal
Yunan Ordusu, içine aldığı ya da milis olarak silahlandırdığı yerli Rumlar’la birlikte, hızla İzmir’in çevresine yayıldı. Bir ay içinde Urla (16 Mayıs), Çeşme (17 Mayıs), Menemen (21
Mayıs), Manisa (26 Mayıs), Aydın (27 Mayıs), Tire (28 Mayıs), Ayvalık (29
Mayıs), Ödemiş (1 Haziran), Akhisar
(5 Haziran), Bergama (12 Haziran) ve Salihli’ye (23 Haziran) girdiler.
Daha sonra İzmit’ten Balıkesir, Bursa, Uşak, Afyon ve Eskişehir’e, Ankara’nın dibindeki
Haymana Ovası’na dek, hemen tüm Batı Anadolu’yu ele geçirdiler. Girdikleri her
yerde, İngilizler’in bilgisi ve sessiz
onayıyla, dünya kamuoyundan ustaca gizlenen, sınırsız kıyım uyguladılar.
Menemen
Menemen’de korumasız halka yöneltilen saldırı, aralıksız üç gün sürdü.
Bu süre içinde ilçe merkezinde üçyüz kişi öldürülmüş, tarlalarda ekin kaldırmaya giden yedi yüz köylü, geri dönmemişti. Menemenli tüccarların
malları yağmalanmış, altınları alınmıştı11, hemen her
Müslüman aile bir ölü vermişti.
Fransız birliklerinden,
6.Demiryolu İstihkam Bölüğü’nün Menemen istasyonunda
görevli çavuş Pichot,
Menemen’de olanları gördükten sonra, İzmir’deki yüzbaşısına şu mektubu yazmıştı: “Burada geçen çok üzücü
olaylar ve hiçbir yardımcım olmaması nedeniyle, beni buradan almanızı ve
Yunanlıların olmadığı bir yere atamanızı rica ederim. Burda hayat çekilmez bir hal aldı.
Gördüklerim ve duyduklarım nedeniyle, büyük bir nefret duymaktayım. Dün
Bergama’dan dönen Yunan askerleri, Gar meydanında bir açık hava pazarı
kurdular; elbise, gümüş takımları, mücevherler, ayakkabılar gibi yağma edilmiş eşya satıyorlar”.12
Aydın
Yunan kırımının
boyutunu gösteren ikinci belge, Rahibe Marie’ye aittir ve Aydın’da yaşananları aktarır. Bölgede uzun
yıllar misyoner olarak çalışan ve olayları yakından izleyebilecek bir konumda olan Rahibe Marie,
hazırladığı raporda şunları söylüyordu: “24
Haziran Salı. Öğleden sonra kentin Güneyine giden Yunan birliği, akşam saat 08:00’de
Emineköy’ü ateşe verdikten sonra kente döndü. Askerler, tüfeklerinin ucundaki
süngülere, yağmadan ele geçirdikleri şeyleri takmışlardı... 28 Haziran Cumartesi öyleye doğru silah sesleri yeniden
duyulmaya başladı. Türk mahallelerinden ateş sesleri geliyor, evler
yanıyordu. Kaçmak isteyen Türkler, Yunan askerlerince yanmakta olan evlere
tıkıldı... Akşam saat 06:00’da, bir Türk aile bize gelerek sığınmak istedi. Yangın
gece boyunca, Türk mahallelerinin tümüne yayılarak, bütün korkunçluğuyla sürdü. Türkler
sokak ortasında öldürülüyordu”.13
Söğüt, Bilecik
Berthe G.Gaulis, Ankara’ya gelirken Söğüt ve Bilecik’te yaşananlardan çok etkilenmiş ve gördüklerini kendine özgü anlatımıyla yazıya dökmüştür. Yazdıkları, uygulanan
kıyımı ve Türk insanının çektiği acıları, gerçek boyutuyla aktaran saptamalar; tarihsel değeri olan belgelerdir. Gaulis
gördüklerini şöyle aktarır: “Söğüt’e doğru geliyoruz. Düşman köprüleri atmış, köyleri yakmış. Her yerde üstleri
hâlâ tüten kararmış taşlar. Yokedilmiş yuvalarının yıkıntıları içindeki zavallı insanlar, ölü hayvanlarına,
harap olmuş meyvalıklarına, yakılmış tarlalarına bakıp duruyorlar. Bütün bunlar, Anadolu’nun o muhteşem ilkbaharının yeşillikleri içinde
oluyor. Bölgenin en güzel kasabası Söğüt’te, Ertuğrul Gazi’nin türbesine
bekçilik eden bu ince kasabada, yerel komutanın yanında duruyoruz... 1054
haneden, 800’ü yakılmıştı. Camiler, okullar, dükkanlar, evler; parçalanmış, dinamitle patlatılmıştı. Yıkıntılar altında
kalan insan ölüleri, pis kokularını belli etmeye başlamıştı. İhtiyarlar bile
öldürülmüş, kadınlara kızlara tecavüz edilmişti. Anadolu köylüsü,
insanların en sakini, en disiplinli olanı, en çalışkanı ve en iyi askeridir.
Seçtiği şefe her zaman en sadık adamdır... Ne kadar çok görmüşümdür; bu insanlara her
türlü maddi zarardan bin kez daha acı veren şey; kadınlara, çocuklara
yapılan tecavüz ve kutsal yerlerin kirletilmesiydi. Yitirdikleri mallar için
söyleniyorlardı, ama bu tür iğrenç suçları asla affetmiyorlardı”.14
İnsanlık
Sorunu
Doğu’da Ermeniler, Batı’da
Rumlar, girdikleri yerlerde uyguladıkları sistemli terörden başka, çekilirken her yeri ve her
şeyi yakıp yıktılar. Ülkenin Doğusu ve Batısında, neredeyse
oturacak ev, yaşayacak kent ya da köy kalmamıştı. Erzurum, Ağrı, Kars ve çevreleri, Kocaeli, Bilecik, Bursa, Balıkesir, Kütahya,
Afyon, Uşak, Denizli, Manisa, İzmir, ilçe ve köyleriyle
yakılmış, büyük bölümü ağır hasar görmüştü. 830 köy tümüyle, 930 köy
kısmen yakılmıştı. Yakılan bina sayısı
114 408, hasar gören bina sayısı 404’dü.15
Fransız tarihçi Benoit
Méchin, Yunan Ordusu’nun 30 Ağustos 1922’den sonra İzmir’e doğru kaçarken yaptıkları konusunda şunları yazar: “Yunanlılar, Anadolu yaylasının taşlı ovaları arasında,
arkalarında olağanüstü miktarda savaş artığı malzeme bırakarak kaçtılar. Hem kaçanlar hem de kovalayanlar, insanlar
ve atlar, ölüler ya da yaralılar, üstlerine yapışmış bir toz tabakasıyla örtülmüştü. Sineklerin ve
akbabaların yemi olan cesetler, cehennem gibi bir sıcak altında çürüyorlardı.
Kaçan Yunanlılar çocuk, kadın, yaşlı gözetmeksizin önlerine çıkan bütün Türkleri öldürüyordu. Kaçanlar,
köyleri yakıyor, su kuyularına zehir atıyordu... Eskiden, Yunan işgalinden önce; tahıl ve
meyvanın bol yetiştiği, verimli otlaklar, bağlar ve sebze bahçeleriyle dolu Ege ovaları, şimdi, acı veren bir boşluk haline gelmişti. Kadınlar, ırzına
geçildikten sonra ağaçlara çarmıha gerilmişti. Çocuklar, canlı olarak samanlık kapılarına çakılmıştı. Bütün bu dehşet sahnelerinin
üzerinden, bir de yanmış insan cesetlerinin mide bulandırıcı kokusu geliyordu...”16
DİPNOTLAR
1
“Kurtuluş
Savaşı Sırasında Türk Milliyetçiliği”
Berthe Georges-Gaulis, Cumhuriyet
Kitapları, İstanbul-1999, sf.56-58
2
a.g.e. sf.60
3
“Kurtuluş
Savaşı Sırasında Türk Milliyetçiliği”
B.G.Gaulis, Cumhuriyet Kit., İstanbul-1999, sf.60
4
“Sancılı
Yıllar:İzmir 1918-1922” Engin Berber, Ayraç Yay., 1997, sf.218
5
a.g.e. sf.58-59
6
“Tamu
Yelleri”, Esat K.Ertur,
T.T.K. Ankara-1994, sf.158
7
“Milli
Kurtuluş Tarihi” Doğan Avcıoğlu, I.Cilt, İst. Mat., 1974, sf.19
8
“Milli
Kurtuluş Tarihi” D.Avcıoğlu, I.Cilt, İstanbul Mat., 1974, sf.18
9
“Milli
Kurtuluş Tarihi” D.Avcıoğlu, I.Cilt, İstanbul Mat., 1974, sf.27
10
“Çankaya Akşamları-II”, B.G.Gaulis, Cumhuriyet Kit., 2001, sf.12
11
“Kurtuluş Savaşı Sırasında Türk Milliyetçileri”, B.G.Gaulis, Cumhuriyet Kit., İst.-1999, sf.63
12
a.g.e. sf.63-64
13
a.g.e. sf.64-65
14
“Çankaya Akşamları-II”, B.G.Gaulis, Cumhuriyet Kit.,2001, sf.10-14
15
“Atatürk Zamanında Türk Ekonomisi” Prof.Dr.Ferudun Ergin, Yaşar Eğitim ve Kültür Vakfı
Yay., No:1, sf.19
16
“Mustafa
Kemal” Benoit Méchin, Bilgi Kit., Ank.-1997,
sf.220-221
Sn.hocam kalemine sağlık.
YanıtlaSilçok güzel derlemişsiniz
YanıtlaSilAbi, mekanın Cennet olsun...
YanıtlaSilMetin Hoca mekanın cennet olsun.senden çok şey öğrendik.
YanıtlaSilBu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilGeç öğrendiğim, tanışmayı çok arzu ettiğim yeri dolmaz bir kıymeti; Kuvâ-yi Milliye'nin son neferlerinden bu değerli üstadın kaybını öğrenmek, ailemden birini kaybetmek gibi kalbime yumruk olup oturdu. Metin Aydoğan nurlar içinde yatsın. O, toprakta durdukça, evlatlarının bahtı şen olsun. Selam, sevgi ve saygıyla...
YanıtlaSilmoto kurye
YanıtlaSilmoto vale
ilaç kurye
motor vale
acil ilaç