2016 itibariyle
Türkiye’nin borcu; 421 milyar doları dış, 269 milyar doları iç olmak üzere
toplam 690 milyar dolara ulaştı. Bu borcun ulusal gelire oranı yüzde 50’yi
buluyor. Bu oran Türkiye’yi, dünyada ulusal gelirine göre en borçlu ülkelerden
biri haline getiriyor. Borç o denli büyük ki, üretimsizliğin yol açtığı gelir
düşüklüğü sürdüğü sürece, ne bugün ne de gelecekte ödenebilir. Ödenemeyen
borçlar için alacaklıların neler yapabileceği, Osmanlı’nın son döneminde
yaşayarak görüldü. Belli ki, benzer uygulamalar yine görülecek. Ekonomik sorunların ağırlaştığı günümüz ortamında, yabancı ortaklı
şirketlerin yap-işlet-devret modeliyle yaptığı 53,7 milyar dolarlık 211 projeye 130 milyar dolar Hazine garantisi verildi. Yalnızca 18
şehir hastanesine devletin ödeyeceği kira bedeli 30
milyar dolar.
Hazine, Avrasya Tüneli, Osmangazi Köprüsü ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nde;
geçmeyen araçlar için işletmeci şirketlere, 2017’nin ilk 4 ayında 803
milyon TL ödeyecek. Bugünkü durumun sürmesi halinde, yıl sonunda işletmeci
firmalara 2 milyar 410 milyon TL ödenecek. Bu miktar, Osmangazi Köprüsü’nün
yapım bedeli kadar bir paradır.
Halka
Söylenen
Halkın önemli bir
bölümü, yap-işlet-devret yöntemiyle yaptırılan yol ve köprüleri borçlanma olarak
görmüyor. Ekonomik sorunların ağırlaştığı bir dönemde gerekli olup olmadığını
da sorgulamıyor. Onlara; devlet hazinesinden para çıkmadığı, yatırımları
şirketlerin gerçekleştirdiği, bedelin hizmeti alan kullanıcılar tarafından ve
uzun yıllara yayılarak ödeneceği söyleniyor.
İşin gerçeğini öğrenip
değerlendirmeyen insanlar, doğru gibi görünen bu tür söylemlere kolayca
inanıyor. Yol ve köprüleri, halkın refahı için yapılan yatırımlar olarak
görüyor. Böyle olunca da, bunları
yaptıranlara şükran duyguları besliyor, onları destekliyor. Oysa, konu;
Türkiye’nin içinde bulunduğu koşullar, üslenilen yükümlülükler, ödemenin biçim
ve miktarıyla birlikte ele alındığında, söylenenlerin gerçeği yansıtmadığı
ortaya çıkıyor.
Gerçekler
Yabancı ortaklı
şirketlerin yap-işlet-devret yöntemiyle yaptığı 53,7 milyar dolarlık 211 projeye, bu güne dek
130 milyar dolar Hazine garantisi verildi. Bu garantiyi, yatırımı kullanacak olan Türk halkı, olmazsa
devlet üslenmiş durumda. 690 milyar dolarlık borç ödenmeyi beklerken, sürekli
olarak borçlanılmakta ve yeni borç almak için ülkeyi ayakta tutan ekonomik
varlıklar ortaya sürülmektedir.
Yapılanlar, kısaca budur.
Yap-işlet-devret yatırımlarında, “geçiş ücreti”, “kullanım payı” gibi
tanımlarla halktan alınan bedel, adı konmamış bir dolaylı vergidir. Devlet, ulusun tümünü temsil eden bir örgüttür;
geliri halkın ödediği vergilerle oluşur. Bu nedenle, “şirket yapıyor halk kullandıkça ödüyor, devlet para
ödemiyor” türünden açıklamaların geçerliliği yoktur.
Ülkenin
borcunu, ister devlet ödesin, ister dolaylı
vergi olarak doğrudan halk ödesin; biçim ne olursa olsun sonuçta ödemeyi
yapacak olan her zaman halktır. Bugün, halkın bir bölümü, kullanmadığı yollar ve köprülerle övünç duyuyor
ama bu gerçeği bilmiyor. Nasıl bir yükün altına sokulduğunun farkında değil.
Bir
Tünel İki Köprü
Ulaştırma, Denizcilik
ve Haberleşme Bakanlığı’nın Araç Geçiş
Raporu’nda açıklanan veriler, köprü geçişlerindeki zararı ortaya koyuyor. Rapor; Yavuz Sultan Selim ve Orhangazi Köprüleri ile Avrasya Tüneli’ndeki araba geçişlerinin, şirketlere verilen geçiş
garantilerinin, büyük farklarla altında kaldığını gösteriyor.
Avrasya Tüneli’nde, günlük 68 bin araç
geçiş garantisi verilmişken, ilk 5 ayda ortalama 34 bin geçiş olmuş. Geçmeyen
günlük 34 bin aracın bedelini Hazine, yani halk ödeyecek.1
Osmangazi Köprüsü’nde, günlük 40 bin araç
geçiş garantisi verilmişken, günlük ortalama 14 bin araç geçişi olmuş. Geçmeyen
günlük 26 bin aracın bedelini Hazine yani halk ödeyecek.2
Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nde, günlük 135 bin araç
geçiş garantisi verilmişken, günlük ortalama 38 bin araç geçişi olmuş. Geçmeyen
günlük 97 bin aracın bedelini Hazine yani halk ödeyecek.3
Uzmanlar, Mart 2017’de
İhalesi yapılan Çanakkale Köprüsü’nün geçiş sayılarının, gerçekçi olmadığını ve
bu köprülerden daha fazla açık vereceğini söylüyor.
Zarar
Avrasya Tüneli ile Orhangazi ve Yavuz
Sultan Selim Köprülerinde; 2017’nin ilk 4,5 ayında, öngörülen araç geçiş
sayısına ulaşılamadığı açıklandı. Bu nedenle, Hazine’nin geçmeyen araçlar için,
yalnızca bu süre için, şirketlere 803 milyon TL ödeyeceği bildirildi. Geçişler
bu biçimde sürerse (daha da azalacağı yönünde öngürüler vardır); yıl sonunda
şirketlere 2 milyar 410 milyon TL ödenecektir. 4
Osmangazi Köprüsü’nün maliyetinin 2 milyar
355 milyon TL olduğu düşünülürse, fazladan ödenen bedelin büyüklüğü
anlaşılacaktır. Açık olarak görülen, her yıl bir Osmangazi Köprüsü fazladan şirketlere ödenecektir.
Zarar böyle devam ederse, 15 yıl olan kullanım süresince 15 yeni köprü yapmış
gibi ödeme yapacağız. Bir başka deyişle, 15 yeni köprü yaptıracak parayı,
hiçbir karşılık almadan yabacı ortaklı şirkerlere ödeyeceğiz. Köprüyü kullanan
halkın ödeyeceği geçiş ücreti bunun dışındadır. Bir de onu ödeyeceğiz.
Recep Tayyip Erdoğan; “köprü karşıtları
karşılarında beni bulur”5
diyor ama bu “korkutucu”! söylem,
acı gerçeği değiştirmiyor. Türkiye, yap-işlet-devret’lerle altından
kalkması olanaksız bir yükün altına girmiş durumda.
Başka
Yap-İşlet-Devret’ler
Devletin almadığı
hizmete karşı bedel ödemesi, İstanbul’a su sağlayacak Yuvacık Barajı’yla başladı. Hazine garantisi nedeniyle devlet, almadığı suyun bedeli olarak şirkete
yılda 220 milyon dolar ödüyor. Bu ödeme 13 yıl sürecek.6
Benzer durum
doğalgazda yaşandı. Devlet, almayı taahhüt etmesine karşın kullanmadığı
doğalgaz için Rusya, İran ve Azerbaycan’a üç yılda 2 milyar 999 milyon lira
ödedi.7
Ankara Esenboğa, Milas-Bodrum ve Zafer Bölgesel Havalimanı’nda garanti
edilen yolcu sayılarına ulaşılamadığı için, işletmeci şirketlere bu güne dek
37,9 Milyon Euro ödeme yapıldı.8
DİPNOTLAR
1 “Osmangazi Köprüsü’nde Devletin Zararları
Büyüyor”, www.birgun.net
2 a.g.g.
3 a.g.g.
4 a.g.g.
5 “Cumhurbaşkanı
Recep Tayyip Erdoğan: Karşısında beni bulur”, www.hurriyet.com.tr
6 “İSKİ’den
Yuvacık Barajı’nın İçyüzü” m.haber7.com
7 “Alınmayan
Gaza 2,99 Milyar Lira Ödendi”, www.m.haber7.com
8 “Yap,
İşlet, Zarar Et; Devlet Ödesin”
www.gazeteport.com
Gün gelecek o köprülerden yabancı plakalı araçlar ücretsiz geçecekler... belki o zaman ağırına gidecek bu milletin diyeceğim ama "ulus-Millet" anlayışı kaldı mı ki?
YanıtlaSilkaleminize sağlık.
selamlar.